Autonieuws
Audi RS5 Cabriolet: niet voor ijdeltuiten
5 september 2012 - Audi heeft de lekkerste RS van dit moment gepresenteerd: de RS5 Cabriolet. Waarom? Heel simpel, omdat het een cabriolet is. En het moet zonder twijfel optimaal genieten zijn van de V8-sound zonder de interferentie van een (geluidswerend) dak tussen uitlaat en het menselijk gehoor.
Met de motorconfiguratie hebben we het eigenlijk al prijsgegeven, maar desondanks is het niet verrassend dat de RS5 Cabriolet technisch identiek is aan de coupé. Voorin ligt de bekende 4.2 liter atmosferische achtcilinder waarover ook de nieuwe RS4 beschikt. Het vermogen reikt tot 450 pk, terwijl het koppel een hoogte kent van 430 Nm. Accelereren naar ‘100’ verloopt in de RS5 Cabrio in 4,9 seconden en de topsnelheid is naar Duits gebruik afgeregeld op 250 km/h. Indien gewenst kan dit tegen meerprijs verhoogd worden naar 280 km/h. Niet voor ijdeltuiten dus, deze RS.
Serieus werk
Zoals je van een Audi van dit kaliber mag verwachten is de standaarduitrusting omvangrijk. Daartoe behoren onder meer de zeventraps S-Tronic transmissie, Audi Drive Select dat bestaat uit adaptieve dempers en een instelbaar uitlaatsysteem, quattro-vierwielaandrijving en het kroonwieldifferentieel. Wat dit differentieel bijzonder maakt is dat het veertig procent lichter is dan een conventioneel differentieel, maar bovenal de verdeling van de aandrijfkrachten tussen voor- en achteras zonder vertraging kan regelen. Uiteindelijk leidt dat tot het langer neutraal blijven van de auto tijdens het serieuzere stuurwerk. Onder normale omstandigheden is de verhouding 40/60, maar indien nodig kan 70% van de aandrijfkrachten naar de voortrein worden gestuurd en 85% naar de achterwielen.
Tien mille
Audi weet nog niet wat de RS5 Cabriolet in ons land moet kosten. Afgaande op het prijsverschil tussen de minder potente A5 Coupé en de A5 Cabriolet zal dat tussen de zeven à negen mille bedragen. Houd rekening met tien mille bovenop de RS5 Coupé en je zit er niet ver naast. De vanafprijs van de RS5 Cabriolet zal dus zo’n 125.000 euro bedragen. Vanaf het voorjaar van 2013 staat de enige open RS bij de dealers.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com