Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Nieuwe Range Rover: alle details

5 september 2012 - De nieuwe generatie van het Britse boegbeeld mochten we vorige maand al bewonderen. Sinds vandaag hebben we ook alle details van deze reus die luxe en ruigheid weet te combineren.

Toen we vier weken geleden de eerste beelden voor onze neus kregen van de nieuwe Range Rover was er geen twijfel mogelijk, dit is een auto waar de Britten wederom trots op kunnen zijn. Land Rover heeft duidelijk gemikt op evolutie, geen revolutie. Zoals ze het zelf zeggen: ‘de nieuwe Range Rover is een frisse, nieuwe interpretatie van klassieke Range Rover-ontwerpelementen’. De ontwerpers hebben het exterieur duidelijk een moderne look gegeven en tegelijkertijd gewerkt aan het zo aerodynamisch mogelijk maken van de grote koets. De grootste revelatie vinden we echter onderhuids. Daar hebben de Britten namelijk 420 kg weten te winnen door voor het eerst in dit segment gebruik te maken van een volledig aluminium chassis.

Ruimte
Hoewel je in een auto als de Range Rover natuurlijk niet snel ruimte tekort komt zijn de ingenieurs toch aan de slag gegaan om op dit punt winst te boeken, en dat is ze gelukt. Door de wielbasis met 58 mm op te rekken werden twee vliegen in één klap geslagen. Enerzijds bleven de buitenmaten nagenoeg gelijk met zijn voorganger maar anderzijds ontstond er wel 118 mm extra beenruimte op de achterbank. O, en is zo´n bank toch wat simpel? Dan kan je nu kiezen voor Executive Class Seating waardoor je met twee losse fauteuils de complete CEO-ervaring krijgt.

Off-road
De Range Rover mag dan steeds meer een speeltje zijn geworden van de rich and famous, hij is nog altijd zijn ruige wortels niet vergeten. Ook het nieuwste model zal door blijven gaan waar menig concurrent zal stranden. Verantwoordelijke voor dit potentieel is een compleet nieuwe generatie van Land Rover’s Terrain Response-systeem. De actuele rijomstandigheden worden non-stop geanalyseerd, verwerkt en omgezet in de ideale instellingen voor het onderstel, versnellingsbak en motor. Verantwoordelijk voor de communicatie tussen de motor en de wielen is de permanente vierwielaandrijving die via een tussenbak de mogelijkheid heeft voor zowel hoge als lage gearing. En ondanks zijn lederen en houten afwerking houdt zelfs water deze nieuwe Range Rover niet tegen, riviertjes tot 90 cm diep worden probleemloos doorwaad.

V6-power
Wanneer je de motorkap vervolgens na zo´n nat ritje opent zie je dat ook een gevestigde naam als Range Rover niet ontkomt aan downsizing. Deze bonk traditie ziet namelijk voor het eerst een V6-diesel in zijn motorbeugels hangen. Liefhebbers hoeven zich echter geen zorgen te maken want de 3.0 liter TDV6 staat met 285 pk vermogen en een trekkracht van 600 Nm absoluut zijn mannetje. De reden voor deze zescilinder? Verbruik natuurlijk, want het effect is behoorlijk. Terwijl zijn prestaties ongeveer gelijk liggen met de V8 in het huidige model is zowel verbruik als uitstoot met 22% gedaald. Dit betekent een opgegeven verbruik van 7,5 l/100 km en een uitstoot van 196 g/km, indrukwekkende cijfers voor zo’n kolos. Dankzij deze gunstige getallen is de Range Rover flink in prijs gedaald, het nieuwe model zal in 2013 vanaf € 113.900,- op de oprit staan, ruim 20 mille minder dan voorheen.

Alternatief
Voor wie echter denkt met zo’n V6 voor boomknuffelaar versleten te worden zijn er natuurlijk altijd nog de machtige V8’s beschikbaar. De 4.4 liter ‘superdiesel’ zag zijn vermogen toenemen tot 339 pk, een toename van 9 procent. Dankzij zijn koppel van 700 Nm wordt de ruim twee ton wegende Brit in 6,9 seconden naar de 100 km/h geslingerd, een seconde sneller dan zijn voorganger. Het verbruik blijft met 8,7 l/100 km eigenlijk nog netje binnen de perken, mede dankzij de standaard geleverde achttraps automaat. Voor mensen met een heel diepe portemonnee of een onbeperkte account bij Shell is er tenslotte nog de formidabele 5.0 liter Supercharged V8 benzinemotor. Dit topmodel beschikt over 510 pk en weet hiermee al na 5,4 seconden de 100 km/h aan te tikken. Ter vergelijking, hiermee laat je een Volkswagen Golf R in het stof happen bij een stoplichtsprint. De prijs van al dit geweld? Met een conservatieve rechtervoet is het mogelijk om gemiddeld 13,8 l/100 km te halen.

Hybride
De nieuwe V6-diesel is echter niet de enige innovatieve aandrijving die op de planning staat. Volgend jaar kunnen we namelijk een hybride-variant aan de prijslijst toevoegen. Deze diesel-hybride moet in staat zijn om de prestaties te leveren die we gewend zijn maar tegelijkertijd ervoor zorgen dat de uitstoot wordt teruggedrongen naar 169 g/km. En dat zal natuurlijk weer flink schelen in de slurptax.

Persoonlijk
Wij kunnen ons heel goed voorstellen dat wanneer je een enorme smak geld neerlegt voor een nieuwe Range Rover dat je deze dan helemaal naar je eigen wensen aan wilt passen. Daar springt Land Rover nu op in door een breed scala aan opties te bieden. Zo zijn er 17 kleurenthema’s voor het interieur, 3 houtsoorten, 3 kleuren hemelbekleding, 37 lakkleuren, 2 contrasterende dakkleuren, 8 lichtmetalen velgen (19-22 inch) en een accessoirelijst waar geen eind aan lijkt te komen. Dat wordt dus flink vinken geblazen!

Uitrusting
In een auto als een Range Rover verwacht je state-of-the-art technologie en de Britse fabrikant levert niets anders. Twee hoge-resolutie-schermen worden standaard in het interieur gemonteerd. Een 12,3 inch exemplaar bevindt zich direct voor de bestuurder en geeft een uitgebreid instrumentenpaneel weer. Het tweede, 8 inch grote exemplaar is een touchscreen in het middenconsole dat optioneel met dual-view kan worden uitgerust. Dit betekent navigatie voor de bestuurder en een spannende film voor de passagier, ideaal! Aan de oren wordt ook gedacht want de drie beschikbare Meridian-systemen zullen waarschijnlijk geen van allen teleurstellen. Topmodel is een audioinstallatie met niet minder dan 29 luidsprekers en een totaal uitgangsvermogen van 1.700 watt.

Cool
De klimaatregeling – en bij een auto zo groot als de Range Rover kan je zeker van een klimaat spreken – kan worden onderverdeeld in vier verschillende zones zodat de elk van inzittenden zijn of haar eigen hoek naar wens kan aanpassen. Daarnaast kan de auto zo geprogrammeerd worden dat hij voor vertrek alvast gekoeld of verwarmd wordt. Niet alleen de inzittenden worden op temperatuur gehouden, ook etenswaren hoeven niet te bederven dankzij een optioneel koelvak in het middenconsole. De nieuwe Range Rover beleeft zijn wereldpremière tijdens de Autosalon van Parijs, later deze maand.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.