Autonieuws
Exagon heeft Furtive eGT showroomklaar
27 september 2012 - Fisker en Tesla krijgen concurrentie uit Frankrijk. Op het Autosalon van Parijs heeft Exagon Motors de definitieve Furtive eGT onthuld, exact twee jaar na de voorstelling van het prototype op dezelfde beurs.
Visueel mag de Exagon Furtive eGT er zijn. Gelegen onder de verschillend verkrijgbare lakkleuren zit een carrosserie dat grotendeels is opgetrokken uit lichte materialen. Veel aluminium en koolstofvezel heeft Exagon ingeslagen voor de productie van hun benjamin. Onder de wulp geboetseerde carrosserie schuilt een aandrijflijn die hoofdzakelijk elektrisch wordt aangedreven. Er is ook een benzinecentrale aan boord en die brengt je zo’n 400 kilometer ver op een volle tank, maar verder is het bedrijf opvallend stil over de verbrandingsmotor.
Hoogspanning
De Fransen hebben liefst dat de Furtive elektrisch gereden wordt. Exagon vestigt dan ook liever de aandacht op de twee elektromotoren afkomstig van Siemens. Die zijn per stuk goed voor 136 pk en 480 Nm. Dat is minder dan eerder werd aangenomen maar gelukkig heeft dit geen effect gehad op de prestaties. Wanneer het maximale van de batterijen wordt gevraagd kan de Furtive zoals door Exagon geambieerd een sprint naar 100 km/h afhaspelen in 3,5 seconden. Pieken zou de eGT kunnen bij 287 km/h. Er is echter besloten de auto af te regelen op 250 km/h.
Door het ontbreken van een versnellingsbak voor de elektromotoren hebben deze een minder gunstig verloop dan verbrandingsmotoren. Bij een constante snelheid van 50 km/h geraak je nog 400 km ver, maar 200 km is al optimistisch als je 130 km/h aanhoudt.
Exagon Motors verwacht de productie van de Furtive eGT nog voor 2013 op te starten. Prijzen zijn er nog niet.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com