Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Hybride Range_e even sterk als 5. 0 V8-Supercharged

5 november 2012 - Voor het eerst in zijn rijke historie verschijnt de Range Rover er ook als hybride. Deze Range_e zal pas halverwege 2013 te koop zijn, maar Land Rover is niet de beroerdste om nu al wat meer details los te laten. Zo belooft het merk dat de prestaties op gelijke hoogte staan met de 5.0 V8-Supercarged, normaal gesproken de krachtpatser van het gamma.

Tijdens de Autosalon van Genève 2011 toonde Land Rover voor ’t eerst de Range_e op basis van Range Rover Sport. Voorin lag de zescilinderdiesel gekoppeld aan een stel elektromotoren en achttraps ZF-automaat. De gemiddelde CO2-uitstoot kwam door deze gecombineerde aandrijflijn op een ongekend lage 89 g/km te liggen. Ook in het medio volgend jaar te verschijnen productiemodel – op basis van de nieuwe Range uiteraard – doet een soortgelijke aandrijflijn met TDV6 dienst, maar het betreft geen plug-in hybride zoals de conceptcar. ‘Nog niet’, zegt Land Rover daarover. Vasthouden aan de uitstoot van minder dan 90 g/km is vooralsnog dan ook teveel gevraagd, maar met 169 g/km is de definitieve Range_e nog altijd extreem schoon te noemen.

Prijsstelling
Gezien het feit dat de uitstoot van een auto bepalend is voor diens prijsstelling in Nederland is de kans groot dat de Range_e een aantrekkelijke vanafprijs meekrijgt. Vergeet echter niet dat de hybridetechniek in de Range_e kostbaar moet zijn geweest om te ontwikkelen en dat wenst Land Rover graag enigszins terug te verdienen. Over verwachte prijzen houdt het merk de lippen dan ook nog stijf op elkaar, niet in de laatste plaats vanwege de mededeling dat de hybrideversie qua prestaties op gelijke hoogte staat als de 5.0 liter V8-Supercharged, het benzinemodel met 510 pk en een acceleratie naar 100 km/h in 5,4 seconden. Hoeveel vermogen de Range_e gaat leveren zegt Land Rover niet, alleen een sprinttijd naar honderd. Die ligt rond de 7 seconden. Ondanks het niet noemen van de exacte specificaties kunnen we met de wetenschap dat de normale TDV6 al 285 pk en 600 Nm genereert en de elektromotor 47 pk en 100 Nm aan instant trekkracht zelf de rekensom al maken dat de hybride niet voor een appel en een ei in de verkoop gaat. De reguliere TDV6 is er vanaf € 114.600,-.

Offroad


geen drempel
Hybride of niet, de Range_e kan wat iedere andere nieuwe Range Rover kan. Land Rover stelde geen compromissen bij de ontwikkeling van het model. Door het accupakket in de bodem van de auto te installeren is de Range_e even ruim als de conventionele modellen. Ook het rijgedrag zou niet anders aanvoelen en met de Range_e door diepe watergeulen baggeren vormt eveneens geen enkel probleem. ‘De elektronica wordt zorgvuldig verpakt dat de offroad-capaciteiten van de hybride niet onder doen voor de diesel- en benzineversies’, aldus Land Rover.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.