Autonieuws
Mercedes SLS AMG Black Series breekt los!
8 november 2012 - AMG's Black Series zijn traditioneel automobiele kleerkasten. En de breedste van allemaal is deze Mercedes-Benz SLS AMG Black Series. Wow!
Laten we maar meteen met het minst positieve nieuws beginnen: de SLS AMG Black Series is niet de krachtigste Black Series tot dusver. Die eer blijft voorbehouden aan de SL 65 AMG Black Series. Dat destijds bijna vijf ton kostende model kan maximaal 670 pk en 1.000 Nm opwekken. Maar met de SLS AMG Black Series is het ook verre van klagen; hij is nog altijd goed voor 640 pk en 635 Nm. Naar het aantal cilinderkamers gerekend is de SLS wel veruit de krachtigste Black Series ooit gebouwd want voorin de lange en verbrede neus ligt nog steeds de 6.2 liter V8 (maar dan wel flink aangepast). De SL 65 Black Series teert op een V12.
Racer
Wat een Black Series onderscheidt van de doorsnee AMG (voor zover je daar over kunt spreken) is dat ze meer racer en minder gran turismo zijn. Al dat sleutel- en ontwikkelingswerk wordt niet gedaan om enkel wat meer vermogen te kweken. Zo ook bij de SLS AMG Black Series, weliswaar niet de sterkste maar misschien wel de bruutste Black Series ooit. Sowieso de snelste – de SLR Stirling Moss is namelijk geen Black Series. Vanuit stilstand naar 100 km/h knallen duurt slechts 3,6 seconden en doortrekken kan helemaal tot 315 km/h. Dit laatste is overigens 2 km/h lager dan de ‘standaard’ SLS en dat heeft grotendeels te maken met de tot wel 26 millimeter bredere carrosserie en de gigantische achtervleugel ten opzichte van het origineel. Door de wielkasten verder uit te kloppen kon ook de spoorbreedte vergroot worden. Vóór is deze met 20 millimeter toegenomen en achter met 24 millimeter.
Bijna nieuw
Om tot significant betere rijprestaties te komen is er veel veranderd aan het zichtbare. Nog meer aanpassingen zijn gedaan aan het onzichtbare. Zo monteert AMG onder andere sterkere en aangepaste nokkenassen en een inlaattraject. Ook de olie- en waterkoeling zijn beter bestand tegen zware martelpraktijken (op het circuit). En de Black Series is lichter. Door intensiever gebruik te maken van koolstofvezel sleept hij 70 kilogram minder met zich mee dan de reguliere SLS. Het totaalgewicht is op 1.550 kilogram komen te liggen. Een deel van de gebruikelijke luxe dient de Black Series daarvoor wel op te offeren, want om 6 kilo te besparen is het COMAND-multimediasysteem overboord gegooid. Voor auditief genot ben je geheel op de achtcilinder aangewezen. Het dumpen van de startbatterij scheelde 8 kilogram en het bestaande uitlaatsysteem vervangen voor een exemplaar van titanium deed 15 kilogram in het zakje. Keramische remmen zijn standaard overigens, evenals 20 inch wielen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com