Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Britse dwarsligger in detail: Jaguar XFR-S

27 november 2012 - Jaguar vindt dat het maar eens afgelopen moet zijn dat men klakkeloos kiest voor snel spul uit Duitsland. Na de XKR-S geeft de XFR-S te kennen dat de Engelsen ook best uit de ban kunnen springen. Deze Britse dwarsligger in detail.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de XFR-S is Jaguar’s snelste, krachtigste en sportiefste sportsedan ooit. Dat zijn veelbelovende woorden, maar zonder bewezen cijfers blijven het enkel woorden. Niets meer. En dus pakken we ze er maar meteen bij. De XFR-S is bedeeld met een 5.0 Supercharged-V8 die 550 pk en 680 Nm weet op te wekken. Vanuit rust naar 100 km/h knallen vergt 4,6 seconden van je geduld. Trap je via de 8-traps Quickshift-automaat helemaal door totdat de koek op is, dan zal de snelheidsmeter 300 km/h aan moeten geven. Fantastische prestaties, zonder meer, echter Jaguar lijkt vergeten te zijn dat het gevecht om wie de snelste is vaak al buiten de ring wordt uitgevochten. En dan moet de XFR-S zijn meerdere erkennen in de BMW M5, Mercedes E 63 AMG en de (momenteel niet verkrijgbare) Audi RS6. Zij zijn op de acceleratie naar honderd nipt sneller, en wel tussen één en -drietiende. Op topsnelheid heeft de XFR-S dan weer de beste kaarten in handen. Terwijl de Jaguar nog even doordendert, rijden de Duisters tegen een op 250 km/h afgeregelde snelheidsbegrenzer aan.

Niet over één nacht ijs
Op papier is de Jaguar XFR-S een geduchte tegenstander en om dat ook in de praktijk te zijn vond de ontwikkeling grotendeels op en rond de Nürburgring plaats, het hol van de leeuw nota bene. Tijdens deze testkilometers op Duitse ‘heilige’ grond werd de basis gelegd voor de aangepaste, aerodynamica van de XFR-S, de verbeterde ophanging en de optimalisatie van de compressormotor. Grotere openingen in de voorbumper waren noodzakelijk om de V8 voldoende lucht te geven, en achterop moest er een klepspoiler aan te pas komen om de stabiliteit op hoge snelheden te kunnen garanderen. Jaguar biedt twee type achterspoilers: één grote en een kleine subtiele voor wie de eerste wat te ordinair vindt. Het effect van beide is uiteindelijk even groot, namelijk als onderdeel van het aeropakket de opwaartse krachten met in totaal 68% reduceren.

Smurfenblauw
Exclusief voor de XFR-S zijn ook de 20 inch Varuna-wielen en Pirelli ontwikkelde speciale banden om het maximale uit de auto te halen. Andere highlights zijn natuurlijk de smurfenblauwe lakkleur (French Racing Blue) dat zo langzamerhand een handelsmerk van het R-S-label van Jaguar begint te worden. Binnenin pakt de XFR-S uit met lederen bekleding met carbon-effect op de sportstoelen en armsteunen en een in Dark Aluminium uitgevoerd dashboard. Een ander uniek detail is de contrasterende kleur die is gekozen voor het stiksel en de micro-piping die eventueel identiek kan zijn aan de kleur van de carrosserie. En dan is er natuurlijk nog het speciale uitlaatsysteem met zogenaamde sound symposer. Iedere R-S krijgt hem en na de XFR-S durven we gerust te zeggen: "Dat klinkt!"

Quickshift
De nieuwe 8-traps Quickshift-automaat is oorspronkelijk ontwikkeld voor de F-type en vindt ook zijn weg naar de XFR-S. Wat deze transmissie onderscheidt van de 6-traps automaat in de XFR-S is niet alleen het aantal verzetten, maar vooral het anticiperende karakter. Met het Quickshift-principe is de versnellingsbak in staat het rijgedrag van de bestuurder te herkennen en daarop te anticiperen. Zodra de bestuurder overgaat op manueel schakelen (met behulp van de schakelpaddles achter het stuur) zijn de schakelwisselingen sneller dan in de automatische modus. Ook wordt tijdens terugschakelen een dot tussengas gegeven voor een optimale overgang. Met Corner Recognition registreert de transmissie dat de auto een bocht nadert, om vervolgens de juiste versnelling vast te houden om de bocht uit te accelereren. Ook herkent de transmissie op basis van de stand van het gaspedaal achtereenvolgende inhaalmanoeuvres om vervolgens niet op te schakelen, maar om de XFR-S met een lagere versnelling voor te bereiden op de komende acceleratie.

Puristen
"Dit is een auto voor puristen", zegt Jaguar over de XFR-S. Daarmee wekt het merk de indruk dat van luxe weinig sprake zal zijn. Maar dat is niet waar. Ook de XFR-S blijft een Jaguar en dus moeten inzittenden van alle gemakken voorzien zijn. Andere aanwezige snuisterijen al dan niet ten gunste van de rijprestaties zijn de continu variabele dempers die verticale bewegingen en rolneigingen van de carrosserie tegengaat, een actief elektronisch differentieel, geventileerde remschijven, een surround-sound audiosysteem van Meridian met een vermogen van 380 watt en 12 speakers en geventileerde remschijven. Verder kunnen kopers kiezen uit vijf kleuren: French Racing Blue, Ultimate Black, Stratus Grey, Polaris White en Italian Racing Red.Jaguar heeft de nieuwe XFR-S gepresenteerd op de Los Angeles Auto Show en zal hem begin 2013 op de boot richting de dealers zetten. Prijzen volgen nog.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.