Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

De nieuwe Porsche Cayman

28 november 2012 - De Porsche Cayman heeft ondanks zijn nog maar jonge leven een unieke status verworven. En daar gaat deze tweede generatie naar ons idee een volgend succesvol hoofdstuk aan toevoegen. Maak kennis met de nagelnieuwe Porsche Boxster.

De voorspelbaarheid van Porsche maakt het dat we absoluut niet verrast zijn bij het zien van deze foto’s. Enerzijds veilig, maar anderzijds ook wel oersaai. Alhoewel, saai? Kijk eens goed naar de Cayman, dit is toch beslist geen saaie auto! Sterker nog, hier op de redactie gaan stemmen op om de Cayman te prefereren boven de 911. En dan moet je toch wel van goeden huize komen. Gelukkig komt de Cayman dat, want in de stal in Stuttgart-Zuffenhausen weet men als geen andere heerlijke sportauto’s te creëren. En zodoende wist men ook precies wat er voor nodig was om de Cayman scherper, strakker en sportiever te maken. Met grotere luchtinlaten, veel strakkere lijnen en grotere wielen (voortaan standaard 18 inch) zijn de basis ingrediënten voor de sportievere look gegarandeerd. Eveneens onderdeel van de sportievere snit is de 60 mm langere wielbasis en de toegenomen spoorbreedte.

Meer vermogen
Het kloppend hart van de Cayman is voortaan efficiënter, dat spreekt in deze tijden voor zich, maar het levert ook meer kracht. In de Cayman monteert Porsche een 2.7 liter zescilinder met een vermogen van 275 pk en een koppel van 290 Nm. Het blok is daarmee weliswaar kleiner dan zijn 2.9 liter metende voorganger, maar wel sterker. Wat prestaties betreft noteert Porsche een 0-100 km/h tijd in 5,7 seconden en een top van 266 km/h. In de Cayman S monteren de Duitsers een 3.4 liter zescilinder met een vermogen van 325 pk en een koppel van 370 Nm. Het koppel is gelijk gebleven, maar het vermogen steeg met 5 pk ten opzichte van de eerste generatie Cayman. Wie de S achterop de gedrongen achterzijde ziet kan rekenen op een sprinttijd in 5,0 seconden en een top van 283 km/h.

PDK en Sport Chrono
Maar het kan nog sneller en bovendien efficiënter, genoemde cijfers zijn immers allemaal in combinatie met de zesversnellingsbak. Porsche-kenners weten dat de PDK-transmissie met dubbele koppeling nog betere cijfers laat noteren. Voor de Cayman en Cayman S laat men dan 5,6 en 4,9 seconden noteren. Het optionele Sport Chrono Pakket snoept daar bovendien nog eens 0,2 seconden vanaf.

30 kg
Ondanks dat de nieuwe Cayman 30 kg lichter is geworden heeft Porsche tal van voorzieningen toegevoegd. Als het op verbruik aankomt zien we voortaan een start-/stopfunctie, recuperatie van remenergie en elektromechanische stuurbekrachtiging. Adaptive Cruise Control siert voor het eerst de optielijst van de Cayman en ook een audiosysteem van het gerenommeerde Burmester behoort tot de mogelijkheden.

Prijzen nieuwe Cayman
Vanaf maart 2013 zal de nieuwe Cayman bij de Porsche–dealers staan. De prijslijst start bij € 67.000,- voor de Cayman en € 81.800,- voor de Cayman S. De PDK kost € 1.200,- extra op de Cayman en op de Cayman S dient € 300,- te worden bijbetaald om niet zelf te hoeven schakelen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.