Autonieuws
BMW viert DTM-titel met M3 DTM Edition
4 december 2012 - BMW heeft het gepresteerd om na een afwezigheid van twee decennia de DTM-titel te veroveren. Tijdens zijn terugkeerjaar! Dat vraagt natuurlijk om een feestje en zo gezegd, zo gedaan. Dit is de M3 DTM Championship Edition!
BMW pakt in z’n eerste deelnamejaar na een absentie van 20 jaar meteen de dubbele titel in het gerenommeerde Duitse toerwagenkampioenschap. Bruno Spengler, rijder van BMW Team Schnitzer, wist met 149 punten nipt Gary Paffett in z’n Mercedes C-klasse DTM voor (145 punten) voor te blijven en daarmee het rijderskampioenschap te pakken. Overall werden er door de deelnemende M3’s voldoende punten behaald om ook de constructeurstiel voor BMW binnen te hengelen. Een knappe prestatie in een competitie waar Audi het afgelopen jaren heer en meester was en bijna onverslaanbaar leek.
M3 DTM Edition
De straatlegale M3 DTM Championship Edition is afgeleid van de auto waarmee Sprengler meerdere malen het hoogste ereschavot wist te behalen. Verplicht is de exterieurlak Frozen Black Metallic, maar dat lijkt ons geen straf. Ook de wielen zijn altijd in matzwart uitgevoerd en als extra’s zijn enkele designelementen opgetrokken uit carbon zoals de subtiele spoilertjes onderaan de bumper en de klepspoiler. BMW Motorsport is trots op weer een beker in de prijzenkast en toont dit graag aan de hand van de striping over de gehele lengte van de koets. De kleuren vormen natuurlijk de huisstijlkleuren van de BMW M GmbH en hun embleem (op de flanken) is eveneens niet te missen, net als de sticker op de achterste zijruit. De vlag van Canada staat voor de nationaliteit van Bruno Spengler.
Interieur
In het interieur wordt er ook verwezen naar de BMW-coureur. De details in de deuren zijn namelijk afgeleid van de helm van Sprengler. Verder bestaat de exclusiviteit binnenin de M3 DTM Edition uit carbon-delen en een dashboardpaneel met daarop de handtekening van de kersverse DTM-kampioen. Het specifieke serienummer van de in totaal slechts 54 te bouwen exemplaren geeft de exclusiviteit aan. De M3 DTM beschikt overigens ook over een dak van CFRP, wat lichter is dan het standaarddak.
Rijcursus
Technisch is de uitvoering gelijk aan de normale M3, al is de auto wel volgepropt met rijbelevingverhogende extra’s zoals het Competition Package, M Drive, de M DCT Drivelogic-transmissie en het M Drivers Package. Navigatie Profesional, verwarmbare sportstoelen en Park Distance Control voegen wat extra comfort toe aan dit exclusieve scheurmonster dat in Duitsland exact een euroton kost. De levering start in februari. Leuk extraatje bij aankoop is het ontvangen van een rijcursus op het ´heilige´ asfalt van de Nürburgring Nordschleife met Bruno Sprengler als de man die hoogstpersoonlijk een oogje in het zeil houdt of kopers hun exclusieve M3 niet bij de eerste de bocht afschrijven.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com