Autonieuws
4 december 2012 - Het hoge woord is er (inmiddels) uit! De BMW 3-serie Coupé en Cabriolet gaan voortaan door het leven als 4-serie. Een stap die het merk de gelegenheid gaf de tweedeurs carrosserievarianten van de 3-serie hoger in de markt te zetten, een betere brug te slaan naar de 6-serie én zich sterker te positioneren tegen de (directe) concurrentie.
Als gevolg van de nieuwe positionering spreekt BMW bij de 4-serie Coupé over ‘een geheel eigen design’. Toch herkennen we nog altijd heel veel 3-serie in de auto. Vergeet even de gedramatiseerde voor- en achterbumper (want nu nog een overdreven gestileerde conceptcar) en het productiemodel zal in grote lijnen een 3-serie met twee deuren in mindering zijn. Met name het front is sterk overeenkomstig. De derrière van de 4-serie is wel meer eigen gemaakt, grotendeels veroorzaakt door de achterlichten. Die lichtunits zijn overigens volledig voorzien van LED-techniek.
Sterk gegroeid
Op foto’s mag de 4-serie dan nog altijd sterk op de 3-serie leunen, in werkelijkheid kan dat wel eens heel anders uitpakken. De 4-serie is namelijk fors gegroeid ten opzichte van de 3-serie Coupé. Ook de proporties zijn behoorlijk gewijzigd zodat het geclaimde ‘eigen design’ alsnog tot z’n recht komt als de auto straks op de oprit staat. Zo is de 4-serie Coupé Concept 29 millimeter langer dan het model dat hij aflost en een stevige 44 millimeter breder. De hoogte is daarentegen juist afgenomen met 16 mm. Dergelijke designtrucs geven een auto in de regel een gespierder en dynamischere uitstraling, iets dat we ook verwachten van de rijeigenschappen. Door het groeien van de buitenmaten kon BMW namelijk ook de wielbasis en spoorbreedte laten toenemen. Langer en breder is in dit geval veelal gunstig voor de wegligging. Vóór nam de afstand tussen de wielen met liefst 45 millimeter toe, achter zelfs met 80 millimeter. De wielbasis van de 4-serie meet 2.81 meter, vijf centimeter meer dan dat van de 3-serie Coupé.
Hoogwaardig interieur
Het interieur is één-op-één van de 3-serie overgekomen, maar BMW zegt dat het kwaliteitsniveau van de gebruikte materialen (nog) hoger ligt dan bij dat model. Dit om de inzittenden het gevoel te geven dat ze in een hoger genummerde serie hebben plaatsgenomen. In de 4-serie Coupé Concept is het veel leder dat de klok slaat. Opvallend zijn de honkbalschoen-achtige stiksels in de stoelen en rond de bekerhouders. Een vakwerkje dat door BMW Individual is verzorgd en wellicht bij het productiemodel tegen meerprijs te verkrijgen is via deze maatwerkdivisie van het merk.
Detroit
BMW heeft nog niet kenbaar gemaakt waar de 4-serie Coupé Concept zijn debuut beleeft. Aannemelijk is dat dit tijdens de NAIAS in Detroit zal zijn. De Amerikaanse markt is immers een belangrijke markt voor (tweedeurs) BMW´s. Begin januari vindt die show plaats. Het productiemodel verwachten wij in de loop van 2013.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com