Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Lamborghini Sesto Elemento nadert productiestadium

6 januari 2013 - De enigzins op de Gallardo gebaseerde Sesto Elemento is de ultieme Lamborghini en wellicht zelfs het schoolvoorbeeld voor alle (toekomstige) supersportwagens. Menigeen dacht dan ook dat het bij een concept bleef, maar niets is minder waar. De Sesto Elemento staat op het punt in (beperkte) productie te gaan.

Een drooggewicht van 999 kilogram bij een maximumvermogen van 570 pk, opgewekt door de atmosferische V10 uit de LP 570-4 Superleggera, en daardoor een specifiek vermogen van 1,75 kg/pk. Het is een waarde die alleszeggend is over de prestaties van de Sesto Elemento. Bekenden binnen de motorfietswereld weten al meteen dat deze Lamborghini tot de snelsten der aarde zal behoren. Een geschatte acceleratietijd naar 100 km/h in 2,5 seconden bevestigd dit enigszins, maar naar verwachting is deze verbluffende knaltijd niet het meest imponerende aan de Sesto Elemento. Dat is zo’n beetje elk schroefje, boutje, moertje. In het kort komt het erop neer dat de Sesto Elemento slechts een geraamte is met daaromheen een carrosserie van wat lijkt de perfecte Gallardo te zijn. De Sesto Elemento weegt geen gram teveel, en daarvoor is veelvuldig gebruikgemaakt van koolstofvezel. Tot aan de stoelen toe.

90% carbon
Omdat de V10-motor achterin ruwweg al zo’n 250 kg moet wegen, is enigszins voor te stellen hoe weinig speelruimte Lamborghini heeft gehad om de Sesto Elemento niet meer te laten wegen dan 999 kilogram. De toepassing van veel carbon is dus pure noodzaak, maar enkel carbon bleek niet voldoende om de auto stijf genoeg te maken voor de beoogde prestaties. Daarom is er ook veel CFRP, een met koolstofvezel versterkt kunststof, gebruikt. Echter alleen daar waar nodig, zoals delen van het chassis, de kreukelzones en enkele delen van de carrosserie. De monocoque, het zitgedeelte, en het voorste (sub)frame is 100% koolstofvezel.

Maatwerk
Het productiemodel, waarop momenteel de puntjes op de i worden gezet, blijft voor 95% trouw aan het concept uit 2010. Enkel het interieur lijkt iets ‘allerdaagser’ geworden, maar de verschillen zijn echt minimaal. Dat elk van de maximaal 20 te bouwen exemplaren weer uniek is komt doordat de sportstoelen speciaal op maat worden gemaakt voor de eigenaar. Een ander persoon zal minder gegoten zitten. Perfectie uit zich ook in de grondige kwaliteitscontrole die elke Sesto Elemento ondergaat. Zo wordt de auto op een eigen unieke ‘productielijn’ gebouwd en tijdens de laatste controle aan de hand van liefst 24 speciale lampen gecheckt op imperfecties.

2 miljoen
De eerste Lamborghini Sesto Elemento is inmiddels van alle benodigde vloeistoffen voorzien en gestart voor een testrun. Binnenkort zullen de uitgebreidere en officiële tests worden ondergaan en zullen we te weten komen waartoe de auto daadwerkelijk in staat is. Een ding is vrijwel zeker: de vraagprijs van zo’n twee miljoen euro komt niet uit de lucht vallen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.