Autonieuws
Aston Martin Rapide S: facelift en 550 pk
22 januari 2013 - Onder het pakkende credo 'more power, more beauty, same soul' presenteert Aston Martin de Rapide S. En nu maar hopen voor de Britse sportwagenfabrikant dat hun sportlimousine wat gretiger aftrek vindt.
Ulrich Bez, sinds 2000 de CEO van Aston Martin, staat momenteel onder grote druk. Het bedrijf waaraan hij leiding geeft heeft wel eens betere tijden gekend. Dat heeft kersvers eigenaar Investindustrial niet weerhouden een aanzienlijk belang in Aston Martin te nemen, maar die wil natuurlijk vanaf heden wel positieve (financiële) resultaten zien, te beginnen met betere verkopen van de Rapide.
Veiliger
De Rapide is het klassieke voorbeeld van een auto die – los van het aanschafbedrag – iedereen wil bezitten maar slechts weinigen aanschaffen. Al sinds de lancering in januari 2010 wil het niet vlotten met de verkopen van de Britse topklasse vierdeurs coupé. De Rapide S die de S-loze Rapide vervangt moet het tij keren.Allereerst werd het uiterlijk onder handen genomen. Niet dat daar wat aan mankeerde – de Rapide staat te boek als een tijdloze schoonheid – maar vanaf nu loopt het vlaggenschip weer keurig in de pas met Aston’s jongste tweedeurs sportwagens, de Vanquish en DB9. Het herontworpen front behelst ook een belangrijke verandering op het gebied van veiligheid. De ruimte tussen het motorblok en de motorkap is toegenomen wat de voetgangersveiligheid bevordert.
S van sneller en schoner
De Rapide S verdient de toegevoegde letter doordat hij sneller is dan voorheen. De 6.0 liter V12 werd verfijnd en kreeg er 81 pk bij. Het totaalvermogen is op 558 pk komen te liggen. Maar er is meer. Ook reageert de auto in alles sneller en beter op commando’s van de bestuurder. De gaspedaalresponse is gretiger, het vermogen is eerder aanspreekbaar en het zwaartepunt is gunstiger doordat de motor lager in de koets hangt (19 mm). Tevens is het koppel toegenomen, van 600 naar 620 Nm om precies te zijn. Bovendien komt de trekkracht eerder vrij dan voorheen en is deze verspreid over een breder toerenbereik. Uiteindelijk accelereert de S hierdoor 0,3 seconden sneller naar 100 km/h dan de Rapide. In 4,9 seconden is de sprint achter de rug. De topsnelheid is vastgesteld op 304 km/h.Ook niet onbelangrijk is het gedaalde brandstofverbruik en inherent daaraan een lagere CO2-uitstoot. Dit was 355 g/km en is voortaan 322 g/km. Deze reductie kan in Nederland wel eens zeer gunstig voor de vraagprijzen zijn. Momenteel is de Rapide er vanaf € 282.000,-.
Adaptive Damping System
Om de Rapide nog sportiever te maken dan hij al is, krijgt hij voortaan het Adaptive Damping System met variabele dempers en een aangepast stabiliteitscontrolesysteem mee. Er zijn drie rijmodi: Normal, Sport en Track. In de laatste stand staat de Rapide S pas echt op scherp.Eventueel is dit nog visueel uit te breiden met het optionele Carbon Exterior Pack dat bestaat uit diverse carrosseriedelen (voorspoiler, diffuser, spiegelkappen en achterlichtunits) van koolstofvezel. Nieuw zijn ook enkele dashboardpanelen in pianolak en exclusief geperforeerd two-tone leder. Klanten die serieus maatwerk wensen worden verwezen het specialistische atelier ‘Q by Aston Martin’.De productie van de Aston Martin Rapide S is al begonnen. Vanaf volgende maand kunnen de eerste exemplaren worden uitgeleverd. Prijzen zijn nog niet bekend.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com