Ondernemen met de beste ondersteuning

Beurs

Beursblik: Sligro Food boekt 1,9 procent omzetgroei

17 oktober 2012 - Sligro Food heeft in het derde kwartaal de omzet minder sterk met 1,9 procent zien stijgen in een aanhoudend moeilijk markt. Dat zal Sligro, een voedingsmiddelengroothandel en supermarktketen, morgen voorbeurs bekend maken in een trading update.  Sligro, dat geen winstcijfers zal melden, ziet volgens twee analisten gepolst door ABM Financial News de omzet stijgen van 584 miljoen euro naar 595 miljoen euro. Waarschijnlijk boekten beide divisies, groothandel Foodservice en supermarktdivisie Food retail, een wat hogere omzet. De resultaten van supermarkten staan onder druk doordat grootgrutters door middel van acties en promoties dingen naar de gunst van de zuinige en prijsbewuste consument. Ook leveranciers voelen de pijn, en in september kondigde Albert Heijn aan een korting van 2 procent te verlangen op de inkopen.  Voor analist Richard Withagen van SNS Securities was de moeilijke Nederlandse markt de aanleiding om het advies voor concurrent Ahold vandaag te verlagen van Kopen naar Houden. In het rapport over Ahold schreef Withagen dat de Nederlandse markt in het derde kwartaal met maar 0,3 procent groeide, terwijl de prijzen van voedsel en dranken met 1,5 procent stegen. Dat wijst volgens de analist op volumekrimp en hogere verkoopprijzen. Daarnaast daalde de omzet per bonnetje, wat betekent dat klanten “meer bereid zijn om rond te kijken voor aanbiedingen,” aldus de analist.  De hogere verkoopprijzen betekent volgens Withagen echter niet dat de druk van de marges van supermarkten afgaat. Supermarkten zijn minder goed in staat de inflatie door te berekenen aan consumenten. Daardoor zal Albert Heijn volgens Withagen dit jaar mogelijk niet voldoen aan de margedoelstelling van circa 6 procent na de onverwachte verslechtering naar 5,4 procent in het tweede kwartaal. Sligro topman Koen Slippens liet zich bij de halfjaarcijfers positief uit over de omzetgroei van 2,1 procent, maar was daarentegen niet te spreken over de onverwacht sterke daling van de winstgevendheid. “Wij zijn ontevreden over de resultatenontwikkeling in de eerste helft van 2012. De marktomstandigheden verslechterden verder” en “dit heeft geleid tot veel prijs- en actiedruk,” zei de topman. Sligro waarschuwde dan ook dat de nettowinst dit jaar zal dalen naar 65 miljoen euro van 78 miljoen euro in 2011.

Bron: ABM Financial News

Doorsturen  |  Reageer

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.