Beurs
Beursblik: nettowinst Sligro Food Group daalt 14 procent
23 januari 2013 - Sligro Food Group heeft in 2012 de nettowinst ziel dalen met 14 procent vanwege aanhoudend moeilijke marktomstandigheden. Dit blijkt uit een in opdracht van het bedrijf opgestelde consensusverwachting op basis van de verwachtingen van analisten.
Waarschijnlijk viel de nettowinst terug van 78,2 miljoen euro over 2011 naar 67,0 miljoen euro afgelopen boekjaar. Dit is net boven Sligro's outlook van een nettowinst van 65,0 miljoen euro. Op 2 januari dit jaar maakte Sligro in een trading update al een omzetstijging van 2 procent naar 2.467 miljoen euro over 2012 bekend.
Sligro, dat een groothandel voor supermarkten en een supermarktketen uitbaat, sprak bij de trading update voor het derde kwartaal van 2012 over aanhoudend moeilijke marktomstandigheden gekenmerkt door “heftige prijsconcurrentie.”
Daardoor kelderde in het eerste halfjaar van 2012 de nettowinst met bijna een kwart naar 26 miljoen euro. Directievoorzitter Koen Slippens schreef dat toe aan consumenten die de hand op de knip houden.
“Dit heeft geleid tot veel prijs- en actiedruk. Bovendien was binnen [groothandelsdivisie] Foodservice sprake van beduidende verschuivingen in de klantenmix, waardoor er extra druk op de brutowinst ontstond,” aldus Slippens afgelopen zomer.
Analisten verwachten dat de nettowinst in 2013 weer zal gaan herstellen. Sligro opent donderdag voorbeurs de boeken.
Bron: ABM Financial News