Beurs
Kostenbesparingen Telegraaf Media Groep sorteren effect
10 mei 2013 - Telegraaf Media Groep heeft in het eerste kwartaal conform verwachting de omzet zien dalen, maar wist dit ruimschoots te compenseren door lagere kosten.
Het mediabedrijf kampt nog altijd met een dalende omzet uit advertenties en oplages, mede veroorzaakt door minder verschijningsdagen in het eerste kwartaal. Daarentegen loopt het kostenbesparingsprogramma voor op schema.
TMG boekte over de eerste drie maanden een omzet van 134,2 miljoen euro, tegenover 137,7 miljoen euro een jaar eerder. Daarmee deed het mediabedrijf het wel beter dan de 131 miljoen euro waarop KBC Securities vooraf mikte.
Het genormaliseerde bedrijfsresultaat steeg van 7,5 naar 8,9 miljoen euro en het nettoresultaat liep op van 1,5 miljoen euro naar 2,8 miljoen euro. TMG dankte dit vooral aan de kosten die bijna 5 miljoen euro lager uitkwamen. Daarnaast leverde het 6 procent belang in ProSiebenSat.1 0,3 miljoen euro meer op dan vorig jaar.
Medio maart zag TMG zich al genoodzaakt om vanwege de slechte marktomstandigheden de winst- en omzetdoelstelling voor 2016 op te schorten.
Voor 2013 liet TMG toen weten rekening te houden met een daling van advertentie-inkomsten, maar hogere opbrengsten uit online. In een reactie aan ABM Financial News laat woordvoerder Hans Elekan weten dat de toekomstgerichte uitspraken nog altijd van kracht zijn.
Bron: ABM Financial News