Beurs
Beursblik: Heineken wil marktaandeel winnen en Vrumona behouden
16 mei 2013 - Een verkoop van de Nederlandse frisdrankendochter Vrumona is voor Heineken geen optie. Dit schrijven analisten van ABN AMRO naar aanleiding van een informeel diner woensdagavond van klanten van de bank met de CEO Jean-François van Boxmeer van Heineken. Heineken is niet van plan om zijn frisdrankendochter Vrumona, producent van onder meer SiSi en Sourcy, te verkopen. Van Boxmeer benadrukt dat een verkoop de sterke cross selling positie van Heineken zou beschadigen. Begin mei berichtte persbureau Bloomberg over een verkoop door Heineken en noemde een verkoopprijs van minimaal 500 miljoen euro. Volgens Heineken zijn de demografische ontwikkelingen in West-Europa een realiteit en is het daarom van groot belang om in deze regio marktaandeel te winnen. Van Boxmeer stelt ook dat de consolidatie van de biersector nog niet is afgerond en hiervoor met name Midden- en Latijns Amerika mogelijkheden bieden, aldus het verslag van ABN AMRO. Van Boxmeer legt zich er bij neer dat de bierbrouwer niet de EBIT-winstmarge van zijn grote concurrent AB InBev zal benaderen: 32,1 tegen 14,7 procent. De concurrent heeft volgens de CEO in zijn thuismarkt, Midden- en Latijns Amerika, veel monopolieposities die de marges stuwen. Tot slot overweegt het bedrijf niet om het dividend op korte termijn te verhogen. Verlaging van de schuld na de overname van Asia Pacific Breweries heeft prioriteit.
Bron: ABM Financial News