Beurs
Groei Sligro gedreven door Food Service
17 juli 2014 - Sligro Food Group heeft over de eerste helft van dit jaar zowel een hogere omzet als nettowinst geboekt, vooral dankzij de groei bij de divisie Food Service. Dit meldde de groothandel en supermarktketen donderdag voorbeurs.
"In het supermarktkanaal is al geruime tijd sprake van een vlakke omzetontwikkeling en sterke prijsconcurrentie. In de foodservicemarkt is wel sprake van een duidelijke vermindering van de krimp", aldus directievoorzitter Koen Slippens.
Over de eerste zes maanden van dit jaar steeg de omzet op jaarbasis met 2,5 procent tot 1.260 miljoen euro en bedroeg de autonome groei 2,1 procent. Daaraan droeg Foodservice een autonome groei van 4,0 procent bij, terwijl de groei inclusief rookwaren nog een half procentpunt hoger uitkwam. Dit was evenwel minder dan de 5,3 procent groei die Rabobank vooraf raamde.
De hogere omzet resulteerde onder de streep in een nettowinst van 27 miljoen euro, een toename van 2,3 procent op jaarbasis. Hierbij benadrukte Sligro dat de winst in het eerste halfjaar door “nogal wat incidentele factoren” werd beïnvloed.
Vooruitzichten
Vooruitblikkend rekent Sligro voor 2014 op een "onverminderde omzetdruk en felle prijsconcurrentie". Positief noemde Sligro dat de Foodservicemarkt inmiddels tot enige consolidatie leidt en dat sommige partijen noodgedwongen hun activiteiten moeten staken.
Macro-economisch voorziet Sligro een geleidelijk herstel. Dit zal evenwel volgens de onderneming geen "significante" invloed hebben op de afzetmarkten. "Daarvoor is de consument nog te terughoudend in zijn bestedingen", aldus Sligro.
Daarnaast kondigde Sligro het vertrek van financieel directeur Huub van Rozendaal aan per 1 mei 2015. Naar verwachting zal Rob van der Sluijs de positie van Van Rozendaal overnemen.
Dividend
Op basis van de halfjaarcijfers besloot Sligro tot uitkering van een interim-dividend over 2014 van 0,40 euro.
Bron: ABM Financial News