Beurs
Omzetdaling TMG in eerste jaarhelft
1 augustus 2014 - Telegraaf Media Groep heeft over het eerste halfjaar van dit jaar een lagere omzet geboekt door aanhoudende druk op de inkomsten uit advertenties en oplages. Dit meldde TMG vrijdag voorbeurs.
“De tegenvallende advertentieomzet kon deels worden opgevangen door reeds geplande kostenbesparingen”, aldus CEO Geert-Jan van der Snoek.
Verder investeerde TMG extra in verkoop- en promotie-activiteiten. In de eerste helft van het jaar gaan de investeringen weliswaar nog ten koste van de marges, maar vanaf eind 2014 zou TMG naar eigen zeggen hiervan de vruchten moeten plukken.
Voor de tweede helft van 2014 betekent dit volgens het mediabedrijf een aanhoudende druk op de omzet.
Een pluspunt was de ontwikkeling van de kostenbesparingen. De uitrol van het kostenreductieprogramma ligt volgens TMG voor op schema, waarbij de genormaliseerde bedrijfslasten, exclusief afschrijvingen en amortisatie, afnamen met 5 procent.
Over de eerste zes maanden van dit jaar daalde de omzet van TMG met 5 procent tot 253,5 miljoen euro. Onder de streep restte een nettoverlies van 285.000 euro, terwijl een jaar eerder nog 14,3 miljoen euro winst werd geboekt.
Bron: ABM Financial News