Beurs
Heineken verkoopt meer bier
22 april 2015 - Heineken heeft in het eerste kwartaal meer bier weten te verkopen, waardoor de omzet hoger uitviel dan analisten hadden voorzien. Dit bleek woensdag voorbeurs uit de cijfers van de Amsterdamse brouwer over het eerste kwartaal.
CEO Jean-François van Boxmeer sprak van een solide start van het jaar. Tegenover sterke volumes in Azië en Noord en Zuid-Amerika stonden volgens de topman licht lagere volumes in Europa en een ingetogener groei in Afrika en het Midden-Oosten.
Van Boxmeer herhaalde de outlook. Dit jaar verwacht Heineken een autonome omzetgroei (geconsolideerd), waarbij de groei van de biervolumes wel lager uitvalt dan de 2,0 procent in 2014. Analisten rekenen voor dit jaar op een groei van 1,4 procent.
Op de middellange termijn mikt Heineken op een verbetering van de geconsolideerde operationele marge (beia) met 40 basispunten per jaar, onder meer dankzij de kostenbesparingen die de brouwer doorvoert.
Resultaten
De omzet van Heineken steeg met 8,1 procent naar 4.827 miljoen euro. Geconsolideerd bedroeg de omzetgroei 7,4 procent op 4.338 miljoen euro, mede dankzij een positief wisselkoerseffect van 227 miljoen euro. Daarmee deed de brouwer het beter dan de geconsolideerde omzet van 4.254 miljoen euro die analisten vooraf voorzagen. De autonome groei bedroeg 2,0 procent.
De biervolumes stegen afgelopen kwartaal met 2,4 procent naar 43,1 miljoen hectoliter, terwijl analisten mikten op 42,8 miljoen hectoliter. Geconsolideerd stegen de biervolumes met 2,9 procent naar 39,3 miljoen hectoliter. Autonoom was deze groei 2,2 procent.
De nettowinst kwam afgelopen kwartaal uit op 579 miljoen euro. Een jaar eerder was dit nog slechts 143 miljoen euro. De winststijging was evenwel vooral te danken aan de boekwinst van 375 miljoen euro op de verkoop van het Mexicaanse verpakkingsbedrijf Empaque.
Het aandeel Heineken sloot dinsdag 2,7 procent hoger op 75,75 euro.
Bron: ABM Financial News