Beurs
TMG vangt omzetdaling op door kostenbesparingen
22 april 2015 - Telegraaf Media Groep heeft over het eerste kwartaal van dit jaar het bedrijfsresultaat op peil weten te houden, ondanks een daling van de omzet. Dit meldde het mediabedrijf woensdag voorbeurs samen met een samenwerking met Dasym Investment Strategies.
"We hebben als organisatie nog een flinke weg te gaan, maar we zijn blij met voorzichtige tekenen van herstel", aldus CEO Geert-Jan van der Snoek in een toelichting op de cijfers.
Het bedrijfsresultaat (EBITDA) bleef in het eerste kwartaal nagenoeg gelijk aan dat in dezelfde periode een jaar eerder op 7,6 miljoen euro. Door kostenbesparingen wist het mediabedrijf de omzetdaling van 5,7 procent naar 116,9 miljoen euro op te vangen. De omzetdaling was volgens TMG onder meer te wijten aan het beëindigen van minder renderende activiteiten bij Landelijke Media in de loop van 2014. Daarnaast daalden de advertentie opbrengsten met 14,7 procent bij zowel de print- als radio activiteiten, terwijl de oplageomzet terugviel met 1,7 procent op jaarbasis.
Ook voor 2015 voorziet TMG een verdere daling van de omzet, zowel uit advertenties als uit de oplagen. Daarbij gaf het bedrijf aan in de loop van het jaar meer bekend te zullen maken over de reorganisatie waaraan TMG werkt. Dit kan eventueel leiden tot bijzondere lasten, zo waarschuwde het mediabedrijf.
Samenwerking Dasym Investment Strategies
Verder meldde TMG dat het een een samenwerking wil aangaan met Dasym om "de positie in het digitale domein te versterken". TMG en Dasym willen een fonds oprichten om gezamenlijk te investeren in de ontwikkeling van nieuwe, innovatieve distributiemodellen en in ontwikkelbedrijven in kansrijke digitale domeinen.
Bron: ABM Financial News