Beurs
Aantrekkende resultaten Heineken
3 augustus 2015 - Heineken heeft in de eerste helft van 2015 de resultaten goed zien aantrekken dankzij de blootstelling aan opkomende markten met een hoge groei. Dit bleek maandag uit cijfers van de Amsterdamse brouwer.
CEO Jean-François van Boxmeer sprak van solide resultaten die in lijn met de verwachtingen waren. Daarbij ondervond Heineken volgens de topman in verschillende markten uitdagende omstandigheden.
Van Boxmeer herhaalde de outlook voor heel 2015. Dit jaar verwacht Heineken een autonome omzetgroei (geconsolideerd), waarbij de groei van de biervolumes wel lager uitvalt dan de circa 2 procent uit 2014.
Op de middellange termijn wil Heineken een verbetering van de geconsolideerde operationele marge (beia) met 40 basispunten per jaar realiseren, onder meer dankzij de kostenbesparingen die de brouwer doorvoert. Dit jaar zal Heineken hier evenwel vermoedelijk niet in slagen vanwege de verkoop van Empague, dat wel de nettowinst dreef.
Resultaten
De geconsolideerde omzet van Heineken steeg met 6,7 procent naar 9.896 miljoen euro. Daarmee was de omzetstijging sterker dan de 5,1 procent waarop analisten vooraf rekenden. Heineken verkocht 89,9 miljoen hectoliter bier, fractioneel meer dan de 89,7 miljoen hectoliter die de marktvorsers voorzagen.
De autonome omzetgroei kwam in de eerste jaarhelft uit op 1,9 procent, ruim meer dan de 1,2 procent waar de analisten op mikten.
De operationele winst steeg daarbij van 1.454 naar 1.549 miljoen euro, fractioneel meer dan de 1.541 miljoen euro die werd voorzien. De nettowinst steeg van 772 miljoen naar 915 miljoen euro. Daarmee deed de brouwer het beter dan de winst van 869 miljoen euro waarop de markt rekende. Aandeelhouders kunnen een interim dividend van 0,44 euro per aandeel tegemoet zien.
Het aandeel Heineken sloot vrijdag een procent hoger op 71,74 euro.
Bron: ABM Financial News