Beurs
Biervolumes en nettowinst Heineken in de lift
20 april 2016 - Heineken heeft in het eerste kwartaal van 2016 in alle regio's naar volumes gemeten meer bier verkocht en realiseerde een nettowinst van 265 miljoen euro. Dit maakte de van origine Amsterdamse bierbrouwer woensdag voorbeurs bekend.
De vergelijkbare nettowinst was 32,5 procent hoger dan een jaar geleden, toen de gerapporteerde nettowinst van 579 miljoen euro een boekwinst van 379 miljoen euro op de verkoop van Empaque bevatte.
Het geconsolideerde biervolume van het concern groeide met 11 procent tot 43,5 miljoen hectoliter. De autonome volumegroei bedroeg 7 procent. De gerapporteerde en autonome volumegroei vond plaats in alle regio's.
"Dit is een erg goed eerste kwartaal geweest, gesteund door sterke groei in Vietnam en een goed Chinees nieuwjaar en het vroege paasweekeinde. Er was goede volumegroei in de Amerika's en Europa, terwijl de regio Afrika, Midden-Oosten en Oost-Europa uitdagend blijft", aldus CEO Jean-François van Boxmeer.
Outlook
Het concern uit Amsterdam herhaalde de verwachtingen voor het hele jaar, waarbij negatieve wisselkoerseffecten op de resultaten zullen blijven drukken. De valutamarkten zullen bovendien naar verwachting volatiel blijven.
Het concern voorziet voor 2016 een negatief valuta-effect van circa 80 miljoen euro op het geconsolideerde operationeel resultaat en van 50 miljoen euro op het nettoresultaat.
Het aandeel Heineken sloot dinsdag 1,7 procent hoger op 83,16 euro.
Bron: ABM Financial News