Beurs
USG ziet positieve trend aanhouden
29 april 2016 - USG People heeft de positieve trend uit het laatste kwartaal van 2015 in de eerste vier maanden van dit jaar zien aanhouden. Dit heeft de bemiddelaar in werk vrijdag voorbeurs bekend gemaakt.
USG, momenteel in de afronding van een overnameproces door het Japans Recruit Holdings, zag de omzet over het eerste kwartaal oplopen met 13,2 procent naar 646,1 miljoen euro. Per werkdag lag de omzetgroei in het eerste kwartaal op 13,4 procent. In zowel februari als maart steeg de omzet per werkdag met 12,0 procent.
Het onderliggende operationeel resultaat (EBITA) kwam over het eerste kwartaal 8,9 procent hoger uit op 18,4 miljoen euro. De onderliggende EBITA-marge daalde evenwel van 3,0 procent over het eerste kwartaal van 2015 naar 2,8 procent dit jaar. De EBITA-marge was lager door het effect van het vroege paasweekeinde.
De brutomarge daalde van 21,2 procent naar 19,1 procent in het eerste kwartaal van dit jaar. De afname werd veroorzaakt door mixeffecten en door het vroege paasweekeinde. De omzet is vanaf het eerste kwartaal vorig jaar fors gegroeid in het volume segment, waarin klanten met een lagere kostenstructuur ook tegen lagere marges konden worden bediend. Er was een negatieve impact op de brutomarge door het paasweekeinde dat dit jaar in het eerste kwartaal viel. Het negatieve effect van Goede Vrijdag en Pasen op het brutoresultaat bedroeg 3,0 miljoen euro. Verder werden er gedurende 2015 werving en selectie activiteiten, waar een 100% brutomarge op zat, buiten de kernlanden beëindigd.
In Nederland versnelde de groei van de omzet per werkdag van 13,2 procent in het vierde kwartaal van 2015 naar 17,2 procent. Met de groei over de eerste drie maanden van dit jaar zit USG met de uitzendactiviteiten duidelijk boven de cijfers die brancheorganisatie ABU over de markt publiceerde.
In België kwam de omzet per werkdag 15,0 procent hoger uit dan een jaar eerder, in Frankrijk 9,9 procent hoger en in Duitsland 1,1 procent.
In België en Frankrijk presteert USG sterker dan het marktgemiddelde. In Duitsland had USG naar eigen zeggen te maken met de impact van de feestdagen. Het effect hiervan ten opzichte van vorig jaar bedroeg 1,7 miljoen euro negatief. Om de groei en winstgevendheid te versnellen werden in de Duitse operatie aanvullende maatregelen getroffen, die een kostenbesparing van 3,0 miljoen euro op jaarbasis opleveren.
USG blijft zijn accent leggen op commercie, de operaties en innovatie om optimaal van de ontwikkelingen in de markten waarin de uitzender actief is te profiteren.
Het aandeel USG People sloot donderdag op 17,40 euro.
Bron: ABM Financial News