Beurs
Beursblik: AB InBev is winnaar op zwakke Chinese biermarkt
14 juni 2016 - AB InBev is de grote winnaar op de kwakkelende Chinese biermarkt. Dit zeiden analisten van KeplerCheuvreux in een rapport over de ontwikkeling van de biermarkt in het Oost-Aziatische land.
De marktvorsers merkten op dat de totale biermarkt in China sinds 2014 krimpt, maar dat importbier het daar goed doet.
Premium biermerken stijgen echter tegen de krimpende markt in en in het eerste kwartaal stegen de volumes van importbier met 34 procent, waar het totale volume volgens AB InBev en Carlsberg met 3 tot 4 procent daalde. Toch vormt importbier slechts circa 1 procent van de totale markt, merken de analisten op.
Daarbij heeft AB InBev volgens de marktvorsers in de laatste jaren marktaandeel gewonnen en doet dat nog steeds. Het bierconcern zal naar verwachting meer biermerken in China introduceren, terwijl sectorgenoten als Tsingtao en Carlsberg hun operaties inkrimpen.
De analisten voorzien meer herstructureringen bij binnenlandse marktpartijen, aanhoudend felle concurrentie, en lage prijzen en rendementen. Ze merken op dat China goed is voor circa 7 procent van de omzet van AB InBev/SABMiller en van Carlsberg en voor slechts 1 procent van de omzet van Heineken.
Kepler Cheuvreux heeft op Heineken houden als advies bij een koersdoel van 74,00. Op een rood Damrak noteerde het aandeel Heineken 0,9 procent lager op 78,70 euro.
Bron: ABM Financial News