Beurs
Sligro gaat problemen bij zorgenkind EMTE aanpakken
21 juli 2016 - Sligro Food Group gaat met prioriteit de aanhoudende problemen bij de supermarktketen EMTE aanpakken. Dit zei bestuursvoorzitter Koen Slippens in een interview met ABM Financial News in een toelichting op de halfjaarcijfers.
Waar het groothandels- en supermarktconcern in zijn grootste divisie Food Service goede resultaten boekt dankzij autonome groei in combinatie met acquisities, en daar goed op koers ligt met de uitbreiding naar België, blijft het bij Food Retail kwakkelen met supermarktketen EMTE.
In het eerste halfjaar daalde de omzet bij Food Retail met 0,4 procent naar 414 miljoen euro en daarbij nam de identieke consumentenomzet zelfs met 2,2 procent af. Ook kromp het marktaandeel van EMTE in het Nederlandse supermarktlandschap wederom. Het bedrijfsresultaat voor amortisatie nam met 2 miljoen euro af tot slechts 7 miljoen euro.
"We zagen dat het in het tweede kwartaal al iets beter ging dan in de eerste drie maanden, maar het moet duidelijk beter. We zijn niet tevreden over de omzetontwikkeling", zei Slippens. "We hebben daarvoor een aanvalsplan en een verdedigingsplan", voegde de topman toe.
Sligro zit in een transitieplan om de EMTE-supermarkten om te bouwen van generatie 2.0 naar generatie 3.0. In de nieuwe winkels wordt meer service geboden, is de winkelinrichting aangepast en worden meer versproducten en delicatessen aangeboden. Sligro spreekt zelf van "de lekkerste supermarkt van Nederland".
Aanvankelijk was voor de ombouw van de circa 130 supermarkten vijf jaar uitgetrokken, maar dat wordt nu mogelijk korter. "Laat ik het zo zeggen dat we de ombouw eerder gaan versnellen dan vertragen", zei de CEO als toelichting op het aanvalsplan. "We gaan het tempo opvoeren, waarbij er dit jaar nog tien omgebouwde winkels bijkomen, zodat we eind 2016 op vijftien uitkomen en we de versnelling van de ombouw volgend jaar zullen voortzetten."
Intussen worden aanbod en service in de bestaande Sligro 2.0 winkels aangepast."We bieden daar nieuwe acties en promoties aan, gaan de folders vernieuwen en via het loyaliteitsprogramma Fijnproevers meer persoonlijke aanbiedingen doen", zei Slippens ter toelichting van het verdedigingsplan.
Intussen ligt het beursgenoteerde familiebedrijf uit Veghel goed op koers met zijn groeiplannen bij de Food Service groothandelsactiviteiten. Dankzij autonome groei en een bijdrage van 60 miljoen euro uit recente acquisities groeide de halfjaaromzet daar met 9,6 procent tot 941 miljoen euro en nam het bedrijfsresultaat voor amortisatie 5,4 procent toe naar 39 miljoen euro.
De uitrol naar België ligt volgens de bestuursvoorzitter goed op schema. De ondersteunende organisatie voor marketing, verkoop en distributie is inmiddels ondergebracht bij de in februari van dit jaar overgenomen Belgische groothandelaar Java Foodservice.
Daarnaast zal Sligro in Vlaanderen twee eigen groothandelscentra openen. "Afhankelijk van het in België nogal gecompliceerde vergunningentraject verwachten we voor de zomer van volgend jaar de eerste vestiging in Antwerpen te openen. We hopen de tweede vestiging, in de regio Brugge, dan in de eerste helft van 2018 in gebruik te kunnen nemen", aldus Slippens.
Op een rood Damrak noteerde het aandeel Sligro 1 procent lager op 34,65.
Bron: ABM Financial News