Ondernemen met de beste ondersteuning

Beurs

Beursblik: eigen kaarten Uber negatief voor TomTom

1 augustus 2016 - Het nieuws dat Uber Technologies wil investeren in een eigen kaartendatabase kan voor TomTom leiden tot meer concurrentie en een verlies van klanten op de lange termijn. Dit stelde analist Marc Zwartsenburg van ING maandag in een rapport.  De Britse zakenkrant Financial Times meldde maandag op basis van bronnen dat Uber van plan is om een half miljard dollar te investeren in eigen kaarten. Hiermee hoopt de taxibemiddelaar minder afhankelijk te worden van Google.  Negatief nieuws voor TomTom, zo stelde Zwartsenburg. Evenwel zal het volgens de marktvorser enkele jaren duren voordat een eigen navigatieplatform van Uber volledig operationeel is, omdat daarvoor de nodige kennis vereist is, evenals data. Het kostte TomTom al twee tot vier jaar om het huidige platform te realiseren, terwijl het navigatiebedrijf al veel kennis en eigen kaarten in huis had, aldus de analist.  Overigens lijkt een investering van 500 miljoen dollar door Uber "redelijk klein", gezien dit bedrag jaarlijks in kaartentak HERE wordt gestoken en TomTom circa 200 miljoen dollar jaarlijks investeert in R&D, zo stelde Zwartsenburg. Ook is het nog onduidelijk of partijen met Uber in zee willen gaan, mocht de taxibemiddelaar daarvoor openstaan. In diverse landen is Uber namelijk betrokken bij rechtszaken. Overigens is TomTom momenteel naast Google een leverancier van Uber.   ING handhaafde het koopadvies op TomTom met een koersdoel van 15,50 euro. Volgens Zwartsenburg is de waarde van de kaartentak niet correct ingeprijsd in de koers van TomTom. Op een rood Damrak koerste het aandeel 0,6 procent hoger op 7,71 euro.

Bron: ABM Financial News

Doorsturen  |  Reageer

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.