Beurs
Meer omzet voor Sligro Food Group
20 oktober 2016 - (ABM FN-Dow Jones) Sligro Food Group heeft in het derde kwartaal van 2016 meer omzet geboekt, maar verwacht wel dat de winst dit jaar lager uitkomt dan in 2015. Dit bleek donderdag voorbeurs uit de kwartaalcijfers van de onderneming.
Sligro behaalde in het derde kwartaal 712 miljoen euro aan omzet. Op jaarbasis was dit een stijging van 8,1 procent en autonoom, dat wil zeggen exclusief overnames, groeiden de verkopen met 3,1 procent. Over de eerste drie kwartalen van dit jaar lag de omzet autonoom 2,1 procent hoger.
Aan de omzet in het afgelopen kwartaal droeg de tak Food Service, met daarin de groothandelsactiviteiten, 509 miljoen euro bij. Food Retail, waar de supermarkten EMTE onder vallen, was goed voor een omzet van 203 miljoen euro. In het derde kwartaal van 2015 lag de omzet bij Food Service op 453 miljoen en bij Food Retail op 206 miljoen euro. Food Service profiteerde afgelopen kwartaal van overnames. Zonder dit effect lag de omzet niet 12,2 maar 5,2 procent hoger. Bij Food Retail, waar de omzet met 0,8 procent kromp, viel vooral de afname van de identieke consumentenomzet bij EMTE met 1,8 procent op. Na negen maanden lag de krimp bij EMTE op 2,1 procent.
In de eerste zes maanden van dit jaar behaalde Sligro nog een omzetgroei van 6,3 procent op jaarbasis. Autonoom groeiden de verkopen toen met 1,6 procent. De nettowinst daalde destijds wel met 3,4 procent naar 28 miljoen euro.
Tegenover ABM Financial News zei CEO Koen Slippens in juli al de problemen bij de kwakkelende supermarktketen EMTE aan te zullen pakken.
"We zagen dat het in het tweede kwartaal al iets beter ging dan in de eerste drie maanden, maar het moet duidelijk beter. We zijn niet tevreden over de omzetontwikkeling", zei Slippens destijds. "We hebben daarvoor een aanvalsplan en een verdedigingsplan", aldus de topman.
Sligro zit in een transitieplan om de EMTE-supermarkten om te bouwen van generatie 2.0 naar generatie 3.0. In de nieuwe winkels wordt meer service geboden, is de winkelinrichting aangepast en worden meer versproducten en delicatessen aangeboden.
Donderdag liet Sligro weten dat het verdere herstel van de economie zich nog altijd vertaalt in een geleidelijk herstel binnen de afzetmarkten. Met name bij Foodservice profiteert de onderneming naar eigen zeggen hier “volop” van. In Foodretail blijft Sligro, met name in de winkels onder de oude 2.0 formule, echter achter op de markt.
De resultaten van Sligro worden in 2016 gedrukt door overname- en integratiekosten bij Food Service. Bij Foodretail leidt de omzetafname bij de winkels onder de oude 2.0 formule in combinatie met toegenomen promo- en campagnedruk volgens Sligro tot een lagere brutowinstmarge. Daarnaast leidt de ombouw en opstart van de 3.0 locaties op korte termijn tot extra kosten. Bovendien ontbreekt in vergelijking tot 2015 de 53e week in het zo belangrijke vierde kwartaal.
"Wij verwachten voor dit jaar dan ook duidelijk onder de recordwinst van vorig jaar uit te komen", zei CEO Slippens donderdag.
Het aandeel Sligro Food Group eindigde woensdag op een licht hoger Damrak 0,2 procent in de plus op 33,57 euro.
Bron: ABM Financial News