Beurs
Sterke resultaten voor Mediahuis
10 februari 2017 - (ABM FN) Mediahuis heeft in 2016 sterke resultaten neergezet onder andere door een stevige digitale groei en kostenbeheersing. Dit bleek uit jaarcijfers die Mediahuis vrijdag publiceerde.
Zowel in de lezers- als de adverteerdersmarkt konden sterke prestaties worden neergezet. Het reeds sterke 2015 werd nog overtroffen.
De geconsolideerde operationele cashflow (REBITDA) steeg met bijna 4 procent naar 64,0 miljoen euro.
Het bedrijfsresultaat van 39,5 miljoen euro en nettoresultaat van 21,7 miljoen euro stegen met 11 procent.
Kostenbeheersing stuwden de resultaten nog verder.
“De Belgische activiteiten van Mediahuis en het Nederlandse NRC waren vrijwel gelijkwaardig verantwoordelijk voor deze groei,” klonk het.
Alle merken van Mediahuis samen verkochten dagelijks gemiddeld 754.652 exemplaren.
De fysieke uitgaven daalden in volumes, de digitale omzet kende een stevige groei.
Ceo Gert Ysebaert klonk positief. “We zijn tevreden met deze evolutie. Steeds meer nieuwsconsumenten kiezen voor de populaire combinatie digitaal plus print. Onze groei komt duidelijk uit de digitale verkoop van onze merken. Het aandeel digitaal ligt bij NRC Handelsblad inmiddels op 28,8 procent. De digitale verkoop van De Standaard is in 2016 met ruim 20 procent gestegen en bedraagt nu 17 procent van de totale verkochte oplage.”
Mediahuis is momenteel in onderhandelingen met Het Nederlandse beursgenoteerde Telegraaf Media Groep voor een overname van die laatste.
Telegraaf Media Groep noteerde vrijdag 0,3 procent lager op 5,87 euro.
Bron: ABM Financial News