Beurs
Uitgelicht: TomTom onderuit op toekomstzorgen
10 februari 2017 - (ABM FN-Dow Jones) De jaarpublicatie van TomTom heeft beleggers niet kunnen bekoren. Met een koersverlies van 9,6 procent was de navigatiespecialist afgelopen week met afstand de sterkste daler op het Damrak.
De cijfers die TomTom publiceerde waren conform verwachting. De onderneming behaalde in 2016 een omzet van 987 miljoen euro, waaraan de consumententak 563 miljoen euro bijdroeg, Automotive & Licensing 269 miljoen euro en Telematics 135 miljoen euro.
Daarmee lag de omzet in lijn met de 980 miljoen euro die TomTom zelf ook verwachtte. Analisten noemden deze outlook haalbaar en mikten gemiddeld op 983 miljoen euro.
Overigens rekende de markt aanvankelijk op een hogere omzet, aangezien TomTom als omzetverwachting 1.050 miljoen euro hanteerde. Kort voor de cijferpublicatie over het derde kwartaal, stelde TomTom de omzetverwachting echter naar de genoemde 980 miljoen euro bij, vanwege een zwakkere vraag naar PND's, de fysieke navigatiekastjes, in Europa.
Ondanks de omzetwaarschuwing zag TomTom in oktober geen aanleiding om ook de verwachting voor de aangepaste winst voor 2016 te verlagen. Het navigatiebedrijf bleef uitgaan van 0,23 euro per aandeel.
Analisten hielden ondanks de omzetwaarschuwing vertrouwen in de winstontwikkeling van TomTom en taxeerden een aangepaste winst per aandeel van 0,24 euro, ofwel 55 miljoen euro. De aangepaste nettowinst per aandeel over 2016 kwam uiteindelijk uit op de door TomTom geraamde 0,23 euro.
Gerapporteerd bedroeg de nettowinst 12 miljoen euro, 7 miljoen euro lager dan de verwachtingen van analisten.
Het vierde kwartaal was bij TomTom goed voor een omzet van 266 miljoen euro, Analisten voorzagen hier 261 miljoen euro, bij een brutomarge van 58 procent. De marge kwam ook uit op 58 procent. Voor heel 2016 lag de marge op 57 procent, tegenover een analistenverwachting van eveneens 57 procent. Daarmee lag de marge in 2016 maar liefst 5 procentpunt hoger dan in 2015.
De netto kaspositie van TomTom per eind december werd door de analisten ingeschat op 111 miljoen euro. Uit de cijfers van de navigatiespecialist bleek een kaspositie van 133 miljoen euro, fiks meer dan de 98 miljoen euro aan het einde van 2015.
"Een significante stijging", aldus analist Martijn den Drijver van NIBC.
Automotive
TomTom merkte bij de jaarcijfers deze week op dat de orderinstroom bij Automotive afgelopen jaar de 300 miljoen euro oversteeg. De instroom van de voorgaande jaren begint nu een "sterke omzetgroei" bij Automotive te genereren. Bij Telematics heeft TomTom inmiddels bijna 700.000 abonnementen weten af te sluiten. Daarmee is de onderneming naar eigen zeggen de grootste in het Europese wagenparkbeheer.
Volgens Den Drijver van NIBC was de orderontwikkeling bij Automotive een meevaller. "De markt zal hier erg gelukkig mee zijn, omdat het groei van het marktaandeel suggereert", aldus de analist. Analist Marc Hesselink van ABN AMRO noemde de orderinstroom sterk.
Medio november zei CEO Harold Goddijn op een stevige omzetgroei te rekenen in de komende jaren voor de divisies Telematics, Automotive en Licenties, die de dalende verkoop van PND's, de fysieke navigatiekastjes, moet opvangen.
"We voorzien voor onze Telematics, Automotive en Licenties een gecombineerde samengestelde omzetgroei van ongeveer 15 procent tussen 2015 en 2020", aldus TomTom. Concrete verwachtingen voor de consumententak gaf de navigatiespecialist niet af.
De domper
Ondanks dat de cijfers in lijn met de verwachtingen waren en TomTom vooral over de tak Automotive met positief nieuws kwam, daalde de koers van het aandeel flink.
De reden moet worden gezocht in de door TomTom afgegeven outlook voor dit jaar. TomTom liet weten voor 2017 te rekenen op een omzet van 925 miljoen tot 950 miljoen euro. Dit zou een aangepaste winst per aandeel van ongeveer 0,25 euro moeten opleveren, voegde de navigatiespecialist daaraan toe.
Analisten mikten voorafgaand aan de jaarcijfers van 2016 echter op een omzet voor dit jaar van 996 miljoen euro met een aangepaste winst per aandeel van 0,27 euro. Zowel op omzet- als winstniveau bleef de verwachting van TomTom achter op die van de analisten.
Analist Den Drijver van NIBC typeerde de door TomTom afgegeven outlook als "voorzichtig". Volgens Hesselink van ABN AMRO is de teleurstellende outlook vooral toe te schrijven aan de consumententak, aangezien de andere divisies een sterke groei zullen laten zien.
Analist Peter Olofsen van Kepler Cheuvreux noemde echter juist de tak Automotive als oorzaak van het uitkomen van de outlook van TomTom voor 2017 onder de consensus.
De orderinstroom bij Automotive verliep afgelopen jaar positief, meent Olofsen, "maar het duurt in de auto industrie veelal enkele jaren voordat orders zich in extra omzet vertalen". Kepler Cheuvreux voorziet pas voor 2018 en 2019 een groeiversnelling voor het onderdeel.
Het verworden van een contentleverancier kost tijd, zo onderstreepte Olofsen het transformatieproces bij TomTom.
Een positieve noot over het vorderen van deze transformatie kwam van CEO Harold Goddijn van TomTom. In een toelichting op de jaarcijfers zei de topman dat de onderneming steeds meer producten met een hogere marge weet te slijten.
Ook analist Andrew Humphrey van Morgan Stanley zag dit en verhoogde vrijdag zijn koersdoel voor TomTom met 0,40 euro naar 10,40 euro. "De transformatie van TomTom in een software/licentie bedrijf verloopt sterkt, en we geloven dat de laatste resultaten hiervoor voldoende bewijs leveren", zo stelde Humphrey.
Morgan Stanley vindt, net als ABN AMRO en NIBC, dat TomTom koopwaardig is. Kepler Cheuvreux is wat voorzichtiger en hanteert een Houden advies.
Het meest positief gestemd over TomTom is overigens analist Marc Zwartsenburg van ING met een koopaanbeveling en een koersdoel van 15,50 euro. De marktvorser noemde de door TomTom gepresenteerde cijfers en outlook iets tegenvallend, maar de sterke orderinstroom bij Automotive bevestigde voor Zwartsenburg de potentie van een belegging in TomTom.
Andrew Gardiner van Barclays is de meest pessimistische van het analistenkorps dat TomTom volgt. Gardiner heeft een Onderwogen advies met een koersdoel van 6,25 euro. Gardiner lijkt wel vertrouwen te hebben in de potentie van de tak Automotive, maar betwijfelt of TomTom voldoende tijd krijgt deze belofte in te lossen.
"De outlook voor 2017 suggereert dat de structurele krimp bij de consumententak versnelt", aldus Gardiner. Daarbovenop neemt de kapitaalbehoefte bij Automotive ook toe en deze trend zal volgens de analist aanhouden, omdat concurrent HERE ook blijft investeren.
Bron: ABM Financial News