Beurs
Mediahuis investeert ook in Wayne Parker Kent
15 mei 2017 - (ABM FN-Dow Jones) Mediahuis tekent in op een kapitaalverhoging van het Amsterdamse digitale mediabedrijf Wayne Parker Kent. Dat maakten de bedrijven maandag bekend.
De Belgische uitgever blijft daarmee investeren in Nederlandse media na het overnamebod op de Telegraaf Media Groep.
De omvang van de investering werd niet bekendgemaakt.
Met de kapitaalverhoging wil het digitale bedrijf een begin maken met zijn internationale groeiplannen.
Wayne Parker Kent ontwikkelt online mediamerken. Het bedrijf, dat zijn naam ontleent aan de alledaagse alter ego's van superhelden Batman, Spiderman en Superman, publiceert onder andere online modeglossy NSMBL.nl, culinair magazine Culy.nl en het digitale damesblad Famme.nl.
"Zowel qua doelgroep als qua expertise op het vlak van contentmarketing sluit Wayne Parker Kent zeer goed aan bij onze eigen nieuwsmerken", stelde CEO Gert Ysebaert van Mediahuis. De topman zegt bij Wayne Parker Kent dezelfde digitale ambitie te herkennen die Mediahuis zelf ook koestert.
"Mediahuis laat keer op keer zien dat je van kranten ook krachtige en winstgevende digitale nieuwsmerken kan maken", aldus CEO Slaven Mandic van Wayne Parker Kent. "Met deze samenwerking en hun recente bod op TMG bewijst Mediahuis nogmaals hoe sterk ze willen investeren in de Nederlandse markt."
Mediahuis bereikt dagelijks 1,6 miljoen digitale nieuwsconsumenten en verkoopt 760.000 kranten per dag. Het bedrijf geeft in België de kranten De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen uit en in Nederland NRC Handelsblad en nrc.next uitgeeft.
Eerder deze maand kreeg Mediahuis toestemming van de Autoriteit Consument & Markt voor de overname van TMG, in een consortium met de grote TMG-aandeelhouder Van Puyenbroeck. Daardoor zouden ook dagblad De Telegraaf en diverse Nederlandse regionale dagbladen in dezelfde handen komen, evenals digitale merken zoals GeenStijl, Dumpert en verschillende radiozenders.
Er zou volgens de ACM toch voldoende concurrentie overblijven op de Nederlandse mediamarkt, onder andere van de krantenuitgeverij de Persgroep en internetgiganten zoals Google en Facebook.
Omdat lezers en adverteerders steeds vaker naar online-media gaan, richt ook de toezichthouder zich steeds meer op de concurrentieverhoudingen in de online-markt.
Bron: ABM Financial News