Ondernemen met de beste ondersteuning

Beurs

Uitgelicht: TomTom slaat slag met bijdrage aan ontwikkeling zelfrijdende auto's

7 juli 2017 - (ABM FN-Dow Jones) TomTom was afgelopen week één van de smaakmakers op het Damrak, met een koerswinst van 4,6 procent ten opzichte van afgelopen vrijdag, na berichtgeving over de bijdrage die de Nederlandse navigatiespecialist zal leveren bij de ontwikkeling van zelfstandig rijdende auto’s. Woensdag meldde TomTom onderdeel uit te maken van de Apollo alliantie, met meer dan 50 leden, waaronder het grote Chinese internetbedrijf Baidu. Verder maken autofabrikanten, leveranciers, universiteiten en lokale overheden van met name Chinese origine in de alliantie. De alliantie start in juli met het testen van zelfrijdende auto's in afgeperkte gebieden en wil de voertuigen eind 2020 operationeel hebben in steden en op snelwegen. Op dit moment zijn reeds twee zelfrijdende testauto's beschikbaar. "Nu Baidu toetreedt tot het kaartenproductieplatform van TomTom, creëren we een wereldwijd kaartenplatform voor producenten, leveranciers en technologiebedrijven die werken aan de toekomst van het auto rijden. We zijn ervan overtuigd dat we deze ontwikkeling kunnen versnellen met slimme partners als Baidu", zei CEO Harold Goddijn van TomTom in een toelichting op de berichtgeving. Analist Martijn den Drijver van NIBC reageerde enthousiast op het nieuws. TomTom heeft volgens de analist met de deal met Baidu een goede slag geslagen en een sterke partner aan boord gehaald. De marktvorser van NIBC wees er op dat Baidu al samenwerkt met Here, de grote concurrent van TomTom. Door nu te kiezen voor de Nederlandse navigatiespecialist kan dit volgens Den Drijver wel eens een signaal zijn dat Baidu ontevreden is over de progressie die Here boekt. Volgens de analist ligt TomTom dan ook ruim voor op schema met de ontwikkeling van HD-kaarten, zonder dat dit volgens NIBC in het tweede kwartaal leidde tot een significante stijging van de operationele kosten.

Versterking strategische positie



Ook bij ING werd de alliantie met Baidu positief onthaald. Analist Marc Zwartsenburg meent dat TomTom zijn strategische positie zo versterkt door een belangrijke partner binnen te halen. Niet alleen wordt de dekking van de kaarten zo beter, maar krijgt TomTom volgens de analist ook een sterkere positie bij de onderhandelingen met toeleveranciers. Zogenoemde original equipment manufacturer hoeven geen maatwerk meer te leveren om de Chinese kaart in een auto te integreren, omdat die op het platform van TomTom draait. Daarbij ziet Zwartsenburg ook kansen voor TomTom om mogelijk een deal te sluiten van Alibaba, dat net als Baidu en Tencent toestemming heeft om een Chinese kaart te maken, omdat de deal met Baidu geen exclusieve is. De kans op een samenwerking met Tencent acht ING klein, aangezien dit internetbedrijf een belang heeft in Here. Buitenlandse ondernemingen mogen overigens geen Chinese kaarten bouwen. Door gebrek aan financiële details voor de deal met Baidu paste Den Drijver zijn taxaties voor TomTom niet aan. Dit betekent dat het advies Houden blijft met een koersdoel van 9,70 euro. ING handhaafde de koopaanbeveling op het aandeel met een koersdoel van 15,50 euro. Na de deal met Baidu meldde TomTom vervolgens op donderdag een samenwerking met het Amerikaanse Cisco, eveneens gericht op zelfrijdende auto’s. Data die Cisco heeft verzameld wordt gecombineerd met technologie en de expertise van TomTom. Net als bij Baidu werden er over de samenwerking met Cisco geen financiële details versterkt. Wel meldde TomTom dat deze samenwerking geen noemenswaardige financiële impact zal hebben op het lopende boekjaar, maar met name is gericht op de lange termijn.

Analisten tippen aandeel



Het aandeel TomTom staat dit jaar licht in het groen. Tot dusver steeg de koers 2,1 procent. De AMX index won echter dit jaar al meer dan 15 procent. Afgelopen maandag werd het aandeel TomTom tijdens de Hollandse Aandelenavond georganiseerd door de Franse bank BNP Paribas in Amsterdam door verschillende beursexperts getipt. De overgang van een hardwarebedrijf naar een softwarebedrijf was de belangrijkste reden om positief te zijn over TomTom. Dit betekent namelijk dat de navigatiespecialist in plaats van eenmalige vergoeding bij de verkoop van bijvoorbeeld een navigatiekastje, voortaan een terugkerende omzet tegemoet kan zien vanuit abonnementen. Op dit moment verhult de dalende omzet uit PND’s, de fysieke navigatiekastjes, de omzetgroei in de andere segmenten. Ook merkte één van de experts op dat in zijn taxaties de kaartentak alleen al meer waard is dan de totale waardering van TomTom op de beurs. Analist Marc Hesselink van ABN AMRO meent eveneens dat de kaartentak van TomTom ondergewaardeerd is. "De marktkapitalisatie is momenteel 2,0 miljard euro. Als we daar ongeveer 0,9 miljard euro voor Telematics en 0,1 miljard euro in contanten van af halen en nul waarde toekennen aan de consumententak, dan geeft dit een impliciete waardering van de kaarten van 1 miljard euro." Volgens Hesselink "erg weinig" voor een platform waarvan de enige concurrent, Here, recent nog werd gewaardeerd op 3,4 miljard euro. ABN AMRO waardeert de kaartentak van TomTom op 2,2 miljard euro. Zo komt Hesselink uit op een koersdoel van 14,00 euro, wat goed is voor een koopaanbeveling. 

Bron: ABM Financial News

Doorsturen  |  Reageer

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.