Beurs
Sligro hard op zoek naar partner voor Emté-supermarkten
20 juli 2017 - (ABM FN-Dow Jones) Sligro Food Group zoekt één of meer partners voor zijn Emté-supermarkten, waarbij een fusie of joint venture het meest voor de hand ligt en verkoop van de supermarkten of zelf een acquisitie doen minder aantrekkelijk wordt geacht, "maar alle opties zijn nog mogelijk". Dit zei CEO Koen Slippens van het concern uit Veghel donderdag tegen ABM Financial News bij een toelichting op de rapportage over het tweede kwartaal.
Sligro zal in de tweede helft van dit jaar een definitieve keuze maken, waarbij het nieuwe bedrijf onder één merknaam zal werken. "Dat kan Emté zijn, de bestaande naam van de partner of een hele nieuwe naam", zei de bestuursvoorzitter.
"Een fusie of joint venture lijkt de meeste voordelen te bieden, waarbij we enerzijds schaalvoordelen kunnen creëren en anderzijds de synergievoordelen van de bestaande combinatie van de Sligro groothandel en de Emté-supermarkten kunnen behouden", lichtte Slippens toe.
Zelf een acquisitie doen, ligt niet voor de hand, omdat Sligro de directe ruimte voor acquisities van 200 tot 250 miljoen euro vooral wil benutten voor acquisities om de marktleiderspositie van Sligro groothandel van de divisie Food Service verder te versterken, bevestigde de CEO desgevraagd.
Tijdens de toelichting aan de pers bevestigde CFO Rob van der Sluijs dat de eveneens uit Veghel afkomstige supermarktketen Jumbo zich inderdaad gemeld heeft als potentiële koper van Emté, "maar we hebben ze laten weten dat dat niet aan de orde is", meldde de financieel directeur, die verder zei "dat zo'n beetje alle leden van Superunie" zich met belangstelling gemeld hebben. "We sluiten niemand uit, ook buitenlandse kandidaten niet", voegde hij toe.
Eén van die leden van die inkooporganisatie Superunie is supermarktketen Plus van moedermaatschappij Sperwer. Sligro en Sperwer zijn behalve gezamenlijke leden van Superunie elk ook voor 45 procent aandeelhouder in Spar Nederland. De overige 10 procent is in handen van de Spar-ondernemers. Slippens bevestigde desgevraagd aan ABM Financial News dat een combinatie van Emté met Plus en/of Spar een serieuze optie kan zijn. Samen hebben de drie ketens zo'n 600 supermarkten in Nederland, waarmee het één van de grotere spelers zou worden. Emté heeft momenteel circa 130 vestigingen.
Verdere consolidatie is nu nodig, omdat gebleken is dat Emté als speler met een marktaandeel van circa 3 procent te klein is om zelfstandig schaalgrootte te creëren en bovendien met een consumentenomzetgroei in het eerste halfjaar van slechts 1,0 procent, ongeveer gelijk aan de inflatie, nog steeds achter blijft bij het marktgemiddelde van 3,5 procent. "Bovendien dienen zich ook steeds meer online aanbieders aan en nieuwe non-food spelers die ook voedingsproducten verkopen", zei Slippens.
De bestuursvoorzitter meent dat 3 factoren bepalend zullen zijn voor de uiteindelijke keuze van de partner of partners: de inrichting van het bestuur, het beoogde succes van het nieuwe bedrijf en het borgen van de bestaande voordelen van de combinatie van Sligro groothandel en Emté supermarkten. Het directe interne synergievoordeel van die combinatie is 15 tot 20 miljoen euro per jaar. Daarnaast levert de combinatie ook voordelen van meer kwalitatieve aard op.
De combinatie moet in ieder geval één bedrijf vormen, waarmee inkoopsynergie en een gezamenlijk ondersteunend servicecentrum gerealiseerd kan worden, lichtte de CEO toe. Sligro stopt intussen eind dit jaar voorlopig met de verbouwing van Emté-winkels, waarvan er dan 28 naar de nieuwe 3.0 formule zijn omgebouwd.
De omzet van Sligro Food Group groeide in het afgelopen halfjaar met 6 procent van 1,355 miljard naar 1,435 miljard euro. De omzet van Food Retail met de Emté supermarkten nam slechts toe van 414 miljoen naar 416 miljoen omzet.
Het aandeel Sligro Food Group sloot donderdag 1,3 procent lager op 39,05 euro.
Bron: ABM Financial News