Beurs
Uitgelicht: Sligro omzetcijfers sterk
5 januari 2018 - (ABM FN-Dow Jones) Traditiegetrouw was Sligro Food Group op 3 januari het eerste Nederlandse beursgenoteerde bedrijf dat met cijfers naar buiten trad. Het ging weliswaar alleen om de omzetcijfers over 2017 en de rapportage daarvan was dit jaar meer summier dan ooit.
Het meest opmerkelijke gegeven was dat de divisie Food Retail, waaronder de Emté-supermarkten vallen, voor het eerste in jaren een omzetgroei boekte, zei het maar fractioneel.
De omzetstijging in 2017 van 5,6 procent was wederom vooral te danken aan de groothandelsdivisie Food Service, die sterk profiteerde van acquisities en vooral aan de succesvolle samenwerking met bierbrouwer Heineken.
De totale omzet steeg vorig jaar met 5,6 procent van 2.813 miljoen naar 2.969 miljoen euro. Zonder de bijdragen van overnames nam de omzet afgelopen jaar autonoom met 2,1 procent toe.
De jaaromzet van Food Service steeg met 7,8 procent naar 2.141 miljoen euro. Exclusief het effect van acquisities nam deze omzet autonoom toe met 3,0 procent.
Bij Food Retail, met de Emté supermarkten, steeg de omzet licht met 0,1 procent van 827 miljoen naar 828 miljoen euro. De identieke consumentenomzet in vergelijkbare winkels nam toe met 0,2 procent.
Sligro onthield zich als gebruikelijk van een concrete voorspelling van de jaarresultaten, die op 25 januari aanstaande zullen worden gerapporteerd. Dan zal het concern uit Veghel, na lange tijd van geheimzinnigheid, ook meer helderheid verschaffen over hoe het verder wil met de Emté-supermarkten, verwachten analisten.
Een verkoop aan bieders als Jumbo of Coop lijkt er niet in te zitten, omdat Sligro daarmee zijn gecombineerde inkoopkracht van groothandel en supermarkten zou opgeven. Voor het geld hoeft Sligro, met zijn ijzersterke balans, Emté ook helemaal niet te verkopen. Een joint venture of andere vorm van samenwerking met andere deelnemers uit inkooporganisatie Superunie ligt volgens marktkenners meer voor de hand.
Dat er met Emté iets moet gebeuren, is duidelijk, want de supermarktketen moest met zijn magere omzetgroei van 0,1 procent grotere marktpartijen als Jumbo, Plus en Coop voor zich laten. Bij deze partijen beliep de groei 3,5 tot zelfs bijna 6 procent.
Sligro Food Group heeft over 2017 goede omzetcijfers gepubliceerd, waarbij vooral het sterke jaareinde bij Food Retail positief verraste, stelde analist Alan Vandenberghe van KBC Securities woensdag.
De marktvorser wilde bij gebrek aan marges geen harde conclusies aan de cijfers verbinden, maar constateerde wel dat zowel bij Food Service als bij Food Retail de identieke omzetontwikkeling boven verwachting uitkwam.
De analist van KBC hoopt dat het concern nu snel duidelijkheid verschaft over de toekomst van Food Retail, omdat daarmee verborgen waarde zichtbaar zal worden. Vandenberghe denkt dat Sligro een joint venture oplossing zal prefereren, maar wilde een verkoop toch niet uitsluiten.
Directiewoordvoerder Wilco Jansen van Sligro hield zich vrijdag desgevraagd tegen ABM Financial News op de vlakte. "We zullen op 25 januari meer helderheid verschaffen waar we staan in het proces, maar er is nog altijd geen duidelijkheid", zei hij. "Zoals eerder gemeld zien wij drie opties: geheel zelfstandig verder gaan, doorgaan met een partner, of verkoop. We zijn met partijen in gesprek over alle drie opties. Maar er vloeit voor ons geen bloed uit en we kiezen voor zorgvuldigheid boven snelheid", aldus Jansen.
Het aandeel sloot vrijdag 1,2 procent hoger op 40,80 euro en per saldo leverde dat op weekbasis een winst van 2,4 procent op.
Bron: ABM Financial News