Beurs
Meer omzet Heineken door hogere volumes
18 april 2012 - Heineken heeft in het eerste kwartaal van 2012 boven verwachting gepresteerd. Hogere volumes zorgen voor meer omzet. Europa blijft daarbij achter op de andere regio's.
Heineken boekte in de eerste drie maanden van 2012 een omzet van 3.834 miljoen euro. Daarmee kwam de omzet 6,8 procent hoger uit dan de 3.591 miljoen euro een jaar eerder. De omzet lag ook boven de 3.736 miljoen euro die analisten hadden voorzien. De geconsolideerde volumeafzet van de brouwer steeg van 40,1 naar 42,0 miljoen hectoliter, een organische groei van 3,5 procent.
Heineken wist in het eerste kwartaal het biervolume voor de gehele groep op te krikken van 45,9 naar 48,5 miljoen hectoliter. Het geconsolideerde biervolume liep op van 33,8 naar 35,9 miljoen hectoliter, beduidend meer dan de 34,5 miljoen hectoliter waarop marktvorsers hadden gemikt. De groei van 6,2 procent was voor 4,7 procent organisch gedragen en is beduidend meer dan de 1,7 procent waarop was gerekend.
Vier van de vijf regio's droegen bij aan het hogere organische biervolume voor de groep. Heineken profiteerde van een extra kalenderdag als ook van de vroege Pasen dit jaar. Europa blijft binnen de groep het zorgenkindje.
Het bedrijfsresultaat (EBIT beia) liet op organische basis een lichte afname zien. De nettowinst van Heineken steeg van 151 naar 175 miljoen euro, ondanks de sterke vergelijkingsbasis. De winst is evenwel inclusief een herwaardering van 20 miljoen euro die in januari werd geboekt op het belang in Brasserie Nationale d'Haiti. De nettowinst (beia) liet op organische basis evenwel een lichte afname zien.
Outlook
Voor 2012 herhaalt Heineken de doelstellingen zoals die bij de presentatie van de jaarcijfers over 2011 werden afgegeven. Heineken verwacht in 2012 te kunnen profiteren van een aanhoudend groeimomentum in sneller groeiende economieën en van omzetverhogende initiatieven in ontwikkelde markten. Daarnaast zal de omzetontwikkeling worden geholpen door de aanhoudende verschuiving naar economieën met een snellere groei in Afrika, Latijns-Amerika en Azië.
De kosten voor marketing en verkoop als percentage van de omzet blijft voor 2012 in grote lijnen gelijk aan 2011. Wel rekent Heineken op een stijging van de inkoopkosten van circa 6 procent vooral door hogere moutprijzen. Enige neutralisatie van deze kostenstijging verwacht Heineken daarentegen wel te kunnen realiseren.
Bron: ABM Financial News