Ondernemen met de beste ondersteuning

Beurs

Spyker en Chinese Youngman toch in zee

27 augustus 2012 - Spyker en de Chinese autobouwer Youngman gaan samenwerken om nieuwe luxe modellen te ontwikkelen en te produceren. Daarvoor richten Youngman en Spyker twee joint ventures op. Ook neemt het Chinese bedrijf een groot belang in de in Zeewolde gevestigde bouwer van sportauto's.  Youngman gaat luxere auto's produceren die hoger in de markt zullen staan dan die van het oude Saab. Daarvoor levert Spyker het eigen merk en technologie aan. In de joint venture P2P stopt Spyker de technologie van de 'super' sports utility vehicle D8 Peking-to-Paris. Ook krijgt P2P het merk Spyker in handen. Youngman investeert 25 miljoen euro in P2P in ruil voor een belang van 75 procent in de joint venture. De resterende 25 procent is voor Spyker. Het tweede samenwerkingsverband, genaamd Spyker Phoenix, komt voor 80 procent in handen van Youngman, de resterende 20 procent is voor Spyker. Beide bedrijven stoppen hun technologie in de joint venture, waaronder het Phoenix platform. In tegenstelling tot de D8 Peking-to-Paris kan het nog jaren duren voordat auto's gebaseerd op het Phoenix platform worden geproduceerd. Phoenix is “een hele grote doos met dvd's die geconverteerd moet worden naar een echt platform. Het zal een jaar of twee zijn voordat er Spykers op het Phoenix platform kunnen worden geproduceerd,” zei topman Victor Muller in een telefonische toelichting.  Volgens Muller zal Phoenix, een schaalbaar platform waarop meerdere modellen kunnen worden geproduceerd, vooral in China worden ontwikkeld.  Muller zegt bij de samenwerking met Youngman geen problemen te zien van zowel General Motors als het internationale consortium National Electric Vehicle Sweden, dat de boedel van het failliete Saab heeft overgenomen. Phoenix is het aangepaste GM Epsilon platform waar de nieuwe Saab 9-3 op had moeten worden gebouwd. Volgens Muller zijn de patenten van GM er al “uitontwikkeld.” Daarnaast heeft het consortium “nog niet afgerekend” voor de boedel van Saab, zei Muller. Onduidelijk is nog welke motoren in de Spykers gebouwd worden. Muller zegt dat motoren “als commodities” overal ingekocht kunnen worden. Het enige dat Muller hierover verder wilde loslaten was dat Fiat diesels “een reële optie” zijn.

Kapitaalbelang
Youngman stopt 10 miljoen euro in Spyker, waardoor het Chinese bedrijf een kapitaalbelang van 29,9 procent krijgt. Youngman ontvangt voor 6,7 miljoen euro aan zogenoemde A- aandelen die op naam zijn tegen een bedrag van 0,05 euro per aandeel. Daarnaast verstrekt Youngman een bedrag van 3,3 miljoen euro in de vorm van een aandeelhouderslening. De eerste 2,3 miljoen euro kan Spyker al in de komende 7 dagen tegemoet zien. Het resterende bedrag volgt binnen 45 dagen na het definitief afronden van de transactie. Het Chinese bedrijf heeft volgens Spyker geen interesse in een volledige overname van het bedrijf. Bij een belang van 30 procent is Youngman wettelijk verplicht een bod uit te brengen op alle uitstaande aandelen. Spyker en Youngman zagen een eerdere samenwerking stranden doordat de doorstart van Saab mislukte.

Bron: ABM Financial News

Doorsturen  |  Reageer

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.