Nieuws
Kerstpakket blijft populair
2 december 2011 - ‘Crisis’ of niet: werkgevers beknibbelen dit jaar nauwelijks op kerstpakketten. De meeste ondernemers die kerstpakketten geven, besteden ongeveer hetzelfde bedrag als vorig jaar; slechts tien procent geeft minder uit. Favoriet is en blijft het traditionele kerstpakket (35,8 procent), gevolgd door flessen wijn/champagne (21,3 procent).
Dit blijkt uit het Kerstpakkettenonderzoek, een initiatief van DHL en BusinessCompleet.nl, onder 892 respondenten, merendeels werkzaam in de zakelijke dienstverlening. Het overgrote deel van de deelnemers is DGA dan wel ZZP'er (645 deelnemers in de groep tot vijf werknemers).Dure cadeaus
De meeste kerstpakketten vallen in de categorie tot 40 euro (75 procent). Vrouwen scoren iets hoger in de categorie cadeaus tot tien euro, mannen kopen wat vaker cadeaus boven de 50 euro. De dure cadeaus maken tien procent van het totaal aantal kerstcadeaus uit.
Personeel én klanten
Overigens is het geven van een kerstpakket geen gemeengoed bij ondernemers. Slechts een kwart (25,7 procent) van de respondenten geeft elk jaar een kerstpakket. Deze uitkomst is wel geflatteerd omdat er ook veel ZZP'ers onder de respondenten zitten. Van de ondernemers die een kerstpakket geven, geeft bijna de helft van de respondenten een kerstpakket aan personeel én klanten, 20,6 procent alleen aan klanten (binding met klanten) en 28,9 procent alleen aan personeel. De meeste ondernemers vinden het geven van een kerstpakket belangrijk (belangrijk 47,1 procent, erg belangrijk 13,4 procent).
Gewaardeerd gebaar
Hoe worden kerstpakketten gewaardeerd, krijgt u eer van uw goede werk? Gelukkig wel. Ondanks de hardnekkige geluiden dat er nogal veel wordt geklaagd door personeel over de inhoud van het pakket, waardeert bijna 90 procent van het personeel het gebaar.
Last minute
Het aantal ondernemers dat op het laatste moment kerstpakketten aanschaft, is relatief groot. Twintig procent koopt op het laatste moment, iets meer dan de helft (52,5) in het najaar. De helft van de kerstpakketten wordt aangeschaft bij de winkel/groothandel, gevolgd door bestellingen op de website (13,2 procent). Vrouwen bestellen pakketten vaker via de website dan mannen; 22,7 procent tegen 13,1 procent. Ondernemers geven het pakket graag zelf: 37 procent laat de pakketten op kantoor bezorgen en overhandigt ze aan het personeel, een derde brengt ze ook persoonlijk naar de klanten. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief