Nieuws
Zes tips voor succesvolle Social CRM
25 januari 2012 - Nu steeds meer mensen actief zijn op sociale netwerken, is het niet verwonderlijk dat ondernemingen hun marketingpijlen richten op deze kanalen. Voor het opbouwen en onderhouden van klantrelaties binnen deze sociale omgeving gelden echter wel andere regels dan bij traditionele marketingcampagnes.
Veel ondernemingen worstelen nog met de vraag hoe zij Social CRM succesvol kunnen integreren binnen hun marketingbeleid. Emailvision geeft daarom zes tips om u te helpen bij het ontwikkelen van een succesvolle Social CRM-strategie.1. Wees social
Wanneer u binnen een sociale omgeving zaken wilt doen, is het belangrijk om het zakelijke karakter enigszins los te laten en de sociale cultuur te omarmen. Niemand wil aan werk denken wanneer hij of zij met vrienden aan het Facebooken en twitteren is of een video op YouTube bekijkt. Mensen willen geïnformeerd en vermaakt worden en zijn op zoek naar content die ze kunnen delen met anderen. Beschouw de mensen in deze setting meer als uw vrienden, familieleden of collega’s dan als klanten. Hiervoor is het uiteraard wel essentieel dat u klanten beter leert kennen; wat vinden zij leuk of niet leuk, wat doen zij in hun vrije tijd en wat hebben zij nodig om succesvol en gelukkig te zijn?
2. Strategie en systematiek
Zonder een duidelijk plan draaien social media campagnes uit op een teleurstelling en gaat kostbare tijd verloren. Met een duidelijke strategie en met behulp van een efficiënt systeem wordt Social CRM veel efficiënter, effectiever en gerichter ingezet. Hiermee voorkomt u dat de volledige marketingafdeling tijd verspilt aan het doornemen van e-mails en het ongericht reageren op posts op discussiefora. Ontwikkel een strategie en stimuleer participatie en samenwerking binnen de organisatie in tegenstelling tot controle. Medewerkers moeten zich vrij voelen om deel te nemen aan communities en de mogelijkheid hebben om hier iets van hun eigen persoonlijkheid in te leggen.
3. Let op het budget
Social CRM is goedkoper dan traditionele marketing en reclame, maar het is niet gratis en vereist zeker een tijdsinvestering. Maak een duidelijke beraming van de kosten en houdt hierbij rekening met kosten voor personeel, content-creatie, betaalde plaatsingen, hosting-tarieven, Social CRM-tools en eventueel de kosten voor het inwinnen van advies of ondersteuning door externe bureaus.
4. Monitor key words
Gebruik monitoring tools om te zoeken op belangrijke key words, zodat je weet wat er in de verschillende social media-kanalen over uw bedrijf gezegd wordt.
5. Kies voor een multichannel-aanpak
Om de impact en het bereik te vergroten is het verstandig om social media-activiteiten te integreren op alle platformen, zoals zakelijke blogs, de Facebook-pagina en Twitter en LinkedIn accounts van de organisatie.
6. Start nu en stel gaandeweg de strategie bij
Begin nu al met het formuleren van de social media-doelen en strategieën. U maakt ongetwijfeld fouten, maar dat overkomt iedereen. Analyseer de impact zodat duidelijk wordt wat werkt en wat niet. Op basis van deze inzichten kunt u de strategie steeds effectiever maken.
Onmisbaar
"Social CRM is vandaag de dag onmisbaar in de marketingmix van succesvolle ondernemingen,", stelt Peter Schellaert, country manager Benelux bij Emailvision. "Wij merken dat veel bedrijven de toegevoegde waarde inzien, maar nog onvoldoende kennis in huis hebben om hier daadwerkelijk voortvarend mee aan de slag te gaan. Het resultaat is dan vaak een inefficiënte en tijdrovende campagne en dan wordt ten onrechte de conclusie getrokken dat Social CRM nog te weinig impact heeft. Dat is jammer, want met de juiste aanpak kan Social CRM de relatie met klanten enorm verbeteren en leiden tot nieuwe leads tegen relatief lage kosten. Uiteraard vergt dit wel een goede voorbereiding en enige toewijding."
Meer richtlijnen en tips op het gebied van Social CRM zijn te vinden in ‘Social CRM for Dummies’. Het boek is deze maand gratis te downloaden. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief