Nieuws
Veel plannen om zaken te doen met China gaan niet door
26 januari 2012 - Een groot deel van de internationale investeringsplannen gaat niet door. Recent onderzoek laat zien wat belangrijke redenen zijn voor het stopzetten of uitstellen van plannen voor internationaal zakendoen. Het ontbreken of wegvallen van een locale partner in het buitenland speelt vaak een rol.
Ook komt het regelmatig voor dat de economische ontwikkelingen en technologische standaarden zijn overschat. Ter illustratie: een kwart van de bestudeerde investeringsplannen voor China gaat niet door.Handelsnatie
Nederland staat in de top tien van handelsnaties wereldwijd. Daarnaast investeren we, zeker gezien de omvang van onze economie, bijzonder veel in het buitenland. In China heeft Nederland sinds de jaren 90 een sterke aanwezigheid. Ook de handel met China is intensief. China behoort tot de vijf belangrijkste handelspartners van Nederland.
Besluitvormingsproces
Maud Oortwijn, auteur van Zakendoen over de grens, heeft onderzoek gedaan naar de strategievorming in internationaal zakendoen in samenwerking met de Warwick Business School (UK). Zij volgde de besluitvorming van Nederlandse bedrijven voor internationaal zakendoen in/met China. Gedurende het besluitvormingsproces beslissen diverse bedrijven -tegen de verwachtingen in- de plannen stop te zetten. Anderen kiezen ervoor activiteiten in/met China voorlopig uit te stellen. Een kwart van de onderzochte investeringsplannen is gedurende het onderzoek stopgezet of uitgesteld. In werkelijkheid zal het aantal plannen dat faalt veel hoger liggen.
Beperkte ervaring
Investeringsplannen worden vooral stopgezet bij kleinere ondernemingen met een beperkte internationale ervaring. Dit zijn veelal start-up’s die samen met een Chinese partner een business plan ontwikkelen. De vaak persoonlijke relaties zijn de belangrijkste locale partners en dit lijkt een uniek concurrentievoordeel om toegang te krijgen tot de Chinese markt. Op het moment dat er iets misgaat in deze samenwerking, valt het businessplan echter om.
Beeld van China
Bedrijven die plannen uitstellen, blijken bovengemiddeld ervaren te zijn in internationaal zakendoen. Echter, de ervaring in China als gastland is voor veel van deze bedrijven nog beperkt. Gedurende het besluitvormingsproces is het beeld van China verder aangescherpt en worden percepties van het land bijgesteld. Dan blijkt bijvoorbeeld dat lokale zakenpartners niet voldoen aan de eisen en wensen van de Nederlandse markt. Het moment om activiteiten verder te ontwikkelen, wordt uitgesteld tot de economie, de markt en/of de technologische standaard in China verder ontwikkeld is. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief