Nieuws
17 februari 2012 - Bijna driekwart van ondernemend Nederland ziet social media als een kans. Daarnaast denkt 65 procent dat social media blijvend is en dat het zakenleven er substantieel door verandert. Ondernemers zetten social media het meest in voor profilering van de organisatie, sales en voor de werving van nieuwe medewerkers.
Dit blijkt uit de MKB Marktmonitor 2011/2012 van Unique en TNO. Voor het derde jaar op rij werden bijna 4.000 ondernemers geïnterviewd over economische en personele ontwikkelingen.Actief op sociale media
Een kwart van de ondernemers is wekelijks actief op social media. 21 procent is dat zelfs dagelijks. Ook is nog steeds een groep ondernemers, bijna 30 procent, zelden tot nooit te vinden op social media. Gebrek aan kennis is hiervoor de meest aangedragen reden (26 procent). Andere ondernemers zien er het nut niet van in (twaalf procent) of hebben te weinig tijd (acht procent). Met de opkomst van social media is ook het besef gekomen dat een verkeerd geplaatst bericht veel impact kan hebben. Vier procent van de ondernemers vindt social media dan ook te risicovol.
Vrijheid voor medewerkers
Ondernemers lijken zich aan te passen aan nieuwe tijden waarin het gebruik van social media een steeds grotere plek inneemt. Een ruime meerderheid, bijna 60 procent, laat medewerkers vrij om tijdens werktijd social media te gebruiken, 24 procent van de ondernemers staat alleen zakelijk gebruik toe en zestien procent wil dat medewerkers tijdens werktijd helemaal niet actief zijn op social media.
Sociaal media beleid
Om het zakelijk gebruik van social media in goede banen te leiden, is achttien procent van de ondernemers bezig met het ontwikkelen van een sociaal media-beleid. Daarnaast heeft achttien procent reeds grove richtlijnen uitgewerkt en laat negen procent van de ondernemers medewerkers bewust helemaal vrij.
Lifestyle
"In het kader van aantrekkelijk werkgeverschap hebben we ook onderzoek gedaan naar wat werkend en werkzoekend Nederland belangrijk vindt. Hieruit blijkt dat vrijheid in gebruik van social media het werkplezier verhoogt. Social media is een onderdeel geworden van de lifestyle van veel werknemers. Het afremmen of zelfs verbieden van het gebruik, is als aantrekkelijk werkgever dus geen goed idee," aldus Raymond Puts, algemeen directeur bij Unique. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief