Nieuws
21 februari 2012 - De strijd om de titel ‘Slimste organisatie van Nederland’ nadert zijn ontknoping. Na een grondige selectieprocedure zijn er nog zes organisaties in de race voor de landstitel ‘Slimste organisatie van Nederland’: Coolblue, Buurtzorg Nederland, De Hypotheekshop, Quion Groep, UWV Divisie Klant & Service en Berendsen Textiel.
In het huidige klimaat waarin de samenleving en economie continu onderhevig zijn aan veranderingen en onzekerheden, worden de slimmeriken van de dommeriken onderscheiden. De slimmeriken overleven mede dankzij twee uiterst belangrijke ingrediënten: business intelligence en een intelligente organisatie. Want intelligente organisaties presteren over de hele linie beter. Zij boeken meer winst, hebben meer tevreden klanten, managen hun werkvoorraden beter en zijn succesvoller met innovatie, zo blijkt uit onderzoek onder bijna 266 bedrijven met meer dan 250 medewerkers.De ingrediënten
De mate van intelligentie van een organisatie en het succes van business intelligence wordt vooral bereikt door alignment (het afstemmen van alle verschillende acties op de werkvloer, zorgen dat deze acties in lijn zijn met de bedrijfsstrategie en het afstemmen van de organisatie op de omgeving) en agility (het snel kunnen reageren op veranderingen. Daarbij gaat het als eerste om de bekwaamheid van een organisatie om informatie consequent te gebruiken voor analyse en actie, kritieke prestatie indicatoren (KPI’s) eenduidig te definiëren en normeren). Daarnaast is het vermogen en de wil om deze te bestuderen en met elkaar te praten over de score op de KPI’s van essentieel belang. En tot slot dient men de bijbehorende normen en targets regelmatig te evalueren en bij te stellen. Oftewel de organisatie scherp kunnen sturen op basis van betrouwbare en relevante informatie en kritieke prestatie indicatoren. Het concept lijkt simpel, de praktijk wijst uit dat de implementatie ervan verre van eenvoudig is.
Genomineerden
Wat zeggen drie van de zes organisaties in de race voor de Dutch Business Intelligence Award 2012 over hun intelligente organisatie?
"Onderscheid in online retail maak je door specialisme, kennis, snelheid en service. Bij Coolblue bestaat de bijna obsessieve drang om 100 procent klanttevredenheid na te streven gecombineerd met productspecialisme op meer dan 115 webshops. Resultaat: we groeien al twaalf jaar met dubbele cijfers. Dat kan alleen met een zeer flexibele organisatie, een minstens zo flexibele informatievoorziening die continu beschikbaar is. Maar informatievoorziening moet je inzetten als gereedschap, niet als doel op zich. Wat dan wel het doel is? Met 280 Coolblue’ers keihard werken om het elke dag een beetje beter te doen voor onze klanten." aldus Pieter Zwart, CEO van Coolblue.
"De performance van een organisatie met professionals lees je niet af van een dashboard met een handvol procesindicatoren. Die heb je ook nodig maar een continue dialoog over de koers, de richting, de problemen, de kansen en prestaties is minstens zo belangrijk. Laten we het BI 2.0 noemen. De integratie van sociale media en een dashboard in de dossiervoering van alle dag’’ aldus Jos de Blok, initiatiefnemer en directeur van Buurtzorg Nederland.
"Vaak sturen ondernemers door de achteruitkijkspiegel. Onze franchisenemers beschikken 24/7 over een compleet BI-systeem wat inzichten geeft naar de toekomst. Dit alles om in één oogopslag de franchisenemers in staat te stellen om een gezond bedrijfsresultaat te behalen. Wij noemen dit een duidelijk verhaal. Niet alleen voor de consument, maar ook voor onze franchisenemers", aldus Patrick Nelissen, adjunct directeur van De Hypotheekshop.
De jury
De jury van de Dutch Business Intelligence Award bestaat uit: prof. dr Hans Borgman van de University Leiden, mr Leo Kerklaan, directeur van de Franeker Management Academie en auteur van diverse managementboeken, drs Arnoud van Gemeren, hoofdredacteur Tijdschrift IT Management, Johannes van Bentum, hoofdredacteur Computable en Emerce, Egbert Dijkstra, partner DeltIQ Group en voormalig director Business Analytics Ahold, Egbert Philips, voorzitter van de BI Kring, Freek Kamst, directeur Business Consultancy E.Novation, William Mimpen, manager Business Intelligence Center Ricoh, Gerard Struijf, aangesloten bij ICSB Marketing en Strategie, voorzitter van het Platform Klantgericht Ondernemen, en Daan van Beek, managing partner bij het advies- en onderzoeksbureau Passionned Group en auteur van diverse managementboeken. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief