Nieuws
In zes stappen een succesvolle SEA-campagne
9 maart 2012 - Een jaar geleden nam Cendris OnLine de Search Engine Advertising(SEA)-campagne voor de Persoonlijke Postzegel van PostNL over. Het doel: met zo weinig mogelijke kosten zo veel mogelijk omzet genereren. En dat lukte.
Consultant Online Marketing Glen Zoeteweij kijkt terug op een succes: de ROI was meer dan 50 en de campagne had een conversie van maar liefst zestien procent. Hij bespreekt de zes stappen die nodig zijn voor een succesvolle SEA-campagne.1. Definieer uw doelstellingen
Denk voor de campagne goed na over de doelstellingen. Wilt u meer verkeer, leads genereren of gaat het puur om verkoop? Draai de campagne de eerste twee tot drie maanden als pilot en schaal daarna op. Hierdoor kunt u de maanden er na ook realistische (sales) targets bepalen voor de campagne.
2. Bepaal uw budget
De prijzen per klik lopen sterk uiteen. Deze zijn onder andere afhankelijk van het doel van de campagne, het soort product, het concurrentieveld en het zoekvolume binnen Google. Voor een brede zoekterm als ‘kaart’ betaalt u al snel een stevig bedrag per klik, terwijl een specifiekere term als ‘persoonlijke postzegel’ veel goedkoper is.
3. Definieer zoekwoorden en thema’s
Afhankelijk van uw doelstelling definieer uw thema’s en zoektermen. Kijk bijvoorbeeld naar waar u op gevonden wilt worden, binnen welk umfeld uw product past, of bepaal waar u niet op gevonden wilt worden – bijvoorbeeld de naam van uw grootste concurrent. Monitor continu of er zoekwoorden bij moeten of dat er zoektermen tussen zitten die onvoldoende scoren. Relevante zoektermen met een hoge click through ratio leveren vaak een hogere conversie op en zijn meestal ook goedkoper.
4. Maak de campagne meetbaar
Plaats trackingcodes waarmee u de conversie binnen uw campagnes kunt meten. Op basis hiervan kan de campagne bijvoorbeeld bijgestuurd worden op zaken als conversie ratio, advertentietekst, cost per order, campagne en type zoekterm. U krijgt hiermee veel meer inzicht in de prestaties van je SEA- campagnes.
5. Vergeet de eigen landingspagina niet
Zorg ervoor dat de zoektermen waar u op inkoopt voldoende terugkomen op uw eigen website. Google kijkt namelijk naar de plaats waar de advertentie landt. Komen de termen niet of nauwelijks terug, dan kent Google een lage kwaliteitsscore toe en stijgt de prijs per klik voor uw zoekwoorden. Is deze volgens hen relevant, dan gaat de prijs omlaag. Waarom bezoekers op de homepage laten landen als u de beschikking hebt over thematische landingspagina’s?
6. Analyseer uw website en optimaliseer
Naast het continu bijsturen van de SEA campagnes op metrics als zoekwoorden, dagbudget, conversie ratio of cost per klik, moet u ook uw site zelf analyseren. Haken er mensen af op bepaalde pagina’s in het bestelproces en waar kan dat aan liggen? Door hier verbeteringen aan te brengen kunt u de conversie van de campagnes ook verhogen. Pas hiervoor eens een A/B test op landingspaginaniveau toe en bekijk welke het best scoort. Vervolg uw campagne op de beste pagina. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief