Nieuws
Consument doet nog steeds het liefst boodschappen in de winkel
2 april 2012 - Uit het onderzoek ‘Supermarkt van de Toekomst’ van het AD blijkt dat de meerderheid van de consumenten liever boodschappen doet in de winkel dan online. Op dit moment geeft veertien procent van de respondenten aan wel eens online boodschappen te hebben besteld. 26 procent is dit van plan te gaan doen wanneer er afhaalpunten komen.
Eén op de vijf respondenten vindt het te duur om online boodschappen te bestellen. De ontwikkeling van mobiele applicaties hiervoor kan een toename stimuleren.Weinig voordelen
21 procent van de respondenten met een bovenmodaal inkomen heeft wel eens online boodschappen gedaan. Onder gezinnen met kinderen is dit twintig procent. Dit tegenover het gemiddelde van veertien procent onder alle respondenten.
Een vaak voorkomende reden om boodschappen niet online te bestellen is dat men graag zelf de producten wil uitzoeken en zien voor aankoop. Ook vindt twintig procent van de respondenten het online bestellen van levensmiddelen te duur. Bovendien is het doen van boodschappen volgens sommigen een gezellige activiteit om sociale contacten op te doen.
Mobiele applicaties
Respondenten geven zelf aan dat online boodschappen doen aantrekkelijker kan worden met de juiste inzet van mobiele applicaties. Bijvoorbeeld een applicatie die aan de hand van eerder gedane aankopen of recepten een boodschappenlijst samenstelt en hierbij rekening houdt met aanbiedingen, ingestelde dieetwensen of allergieën. Ook is het voor sommige respondenten wenselijk om (online) af te kunnen rekenen met een smartphone. Door online boodschappen te doen, hebben consumenten geen last meer van ergernissen in de fysieke winkel, namelijk lange wachtrijen (twintig procent), uitverkochte producten (acht procent) en een rommelige winkel (zeven procent). Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief