Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Opdrachten vinden baart zelfstandig professional zorgen

2 april 2012 - Uit een peiling van HeadFirst onder zelfstandig professionals blijkt dat nieuwe opdrachten vinden voor de zzp’er het grootste struikelblok is. Daarnaast blijkt dat vooral het eigen netwerk wordt ingezet in de zoektocht naar een opdracht.

HeadFirst vindt dat de zelfstandig professional beter kan inspelen op de economie, die volgens bedrijfsadviseur en onderzoeker Arjan van de Born transformeert naar een globale dienstverlenende, kennisintensieve netwerkeconomie. Deze economie noemt hij ook wel de gig-economie, waar weinigen nog een vaste baan hebben en de meesten werken op projectbasis. "Professionals hebben een portefeuille met klussen die soms drie maanden, maar ook net zo goed veel langer kunnen duren."  

Advies

Rick Kruiswijk, algemeen directeur HeadFirst: "De uitdaging om opdrachten binnen te halen is in de veranderende economie steeds groter. De zelfstandig professionals kunnen zich hierop beter voorbereiden. Bijvoorbeeld door zich, voordat ze daadwerkelijk op zoek moeten naar een nieuwe opdracht, al aan te sluiten bij een uitgebreid online kennisnetwerk." Van den Born voegt daar aan toe: "Een groot eigen netwerk is voor de zzp’er belangrijk, maar ook de uitgebreide opdrachtenpools die intermediairs bieden kunnen helpenn. Te vaak laten zzp’ers deze kans nog onbenut. Het vinden van een opdracht via een intermediair heeft als belangrijkste voordeel dat je doorlopend van nieuwe opdrachten kan worden voorzien, terwijl je toch helemaal zelfstandig blijft en dus de opdrachten kunt aannemen die je zelf wilt." 

Vakmanschap en loyaliteit

Daarnaast zijn vakmanschap, loyaliteit en respectvol samenwerken de belangrijkste kernmerken van zelfstandig professionals die het goed doen in de nieuwe ‘gig-economie’. Daarom adviseren HeadFirst en Van de Born de zelfstandig professional juist nu meer aandacht te besteden aan de persoonlijke presentatie en marketing om zijn/haar vakmanschap beter kenbaar te kunnen maken aan potentiële opdrachtgevers. Bovendien is het verstandig voor de professional zich niet op één kernspecialiteit te focussen, maar op twee kernspecialiteiten die met elkaar te maken hebben.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.