Nieuws
Landal Green Parks klantvriendelijkste bedrijf van Nederland
5 november 2010 - In het onderzoek onder 2.500 consumenten dat MarketResponse jaarlijks in Nederland uitvoert is Landal GreenParks verkozen tot het klantvriendelijkste bedrijf van Nederland 2010. De ANWB en Jumbo werden respectievelijk tweede en derde.
De resultaten van het onderzoek zijn gebaseerd op klantervaringen in 2010. Consumenten is gevraagd in hoeverre hun ervaringen overeenkwamen met de vijf gouden regels die klantvriendelijkheid bepalen. Dit zijn: Tijdig fouten oplossen, goede bereikbaarheid, beloftes nakomen, flexibiliteit tonen in de oplossing en klanten alleen benaderen met relevante informatie.Genuanceerder beeld
Bart Götte, commercieel directeur van MarketResponse: 'Terwijl de huidige commotie in de media zich concentreert op slechte klantervaringen, laten de resultaten uit ons onderzoek een veel genuanceerder beeld zien. Vier van de vijf consumenten vinden de bedrijven waar zij momenteel klant zijn klantvriendelijk.'
Reageren op commentaar
Bedrijven die het verschil maken meten niet alleen de klantwaardering, maar doen ook daadwerkelijk iets met het commentaar dat ze krijgen. Ze gebruiken het continu om hun dienstverlening te verbeteren. Het is opvallend dat de winnaars zich niet verschuilen achter interne bedrijfsprocessen, anonieme no reply-emailadressen, of uitbestede servicecenters.
Directie
In klantvriendelijke bedrijven dringt de mening van de klant ook door tot in de directiekamer. Götte: "Door dit directe contact tussen directies en klanten ontstaat er meer begrip en kan tijdig worden bijgestuurd in het voordeel van de klant. Scores op klantwaardering bepalen er meestal voor een deel de beloning van de managers.
Sociale media
Het onderzoek van MarketResponse blijkt tevens een sterk positief verband tussen de klantvriendelijkheid van bedrijven en het sentiment waarmee over die bedrijven op fora, en blogs wordt geschreven. Götte: "Het verband is sterker dan we dachten. Goed nieuws, want de inhoud van de berichten biedt waardevolle feedback voor het verder vergroten van de klantvriendelijkheid".
Meer informatie is te vinden op: http:// Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief