Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Ondernemers wijten bedrijfscrisis onterecht aan economische malaise

6 april 2012 - De ware oorzaak van een bedrijfscrisis zit in verkeerde strategische keuzes en niet in economische omstandigheden. Wanneer de mogelijkheden van een bedrijf en wat men ervan verwacht niet op elkaar aansluiten, verandert het bedrijfsmodel in een Trojaans Paard.

Dat is de hoofdboodschap van boek 'Trojan Horses of Decline' van René Seyger. Ondernemers wijten een crisis in hun bedrijf vaak aan externe of economische omstandigheden, zo stelt Seyger, tevens partner bij Roland Berger in Nederland. "Dit is een logische, maar onterechte reactie die we in het huidige klimaat vaak tegenkomen. Economische stagnatie en recessies komen in cycli. Zwaarder weer kan natuurlijk de aanleiding zijn voor de terugval van een bedrijf, maar is nooit de ware oorsprong hiervan," aldus de auteur. "De oorzaak ligt in de strategische keuzes die ieder bedrijf moet maken, waarbij een verkeerde keuze of het uitblijven van een beslissing ongemerkt als een Trojaans Paard in het bedrijf kan sluipen." 

Bedrijfsmodel versus realiteit

Het boek stelt dat een bedrijf altijd voorbereid moet zijn op een crisis, ook in betere tijden. In tegenstelling tot economische ontwikkelingen is de eigen strategie wel iets waar men controle over kan hebben. Seyger: "Het is dan ook van groot belang dat bedrijven het eigen beleid grondig en frequent onder de loep nemen. Het voorkomen van terugval begint, net als succes, bij de strategie. Het bedrijfsmodel moet gebaseerd zijn op de werkelijke omgeving waarbinnen de organisatie opereert. Wanneer de mogelijkheden van een bedrijf en wat men ervan verwacht niet op elkaar aansluiten, verandert het model in een Trojaans Paard. Met alle beste bedoelingen kan de organisatie niet anders dan uiteindelijk de mist in gaan. Wanneer een crisis zich vervolgens aandient, kunnen radicale maatregelen vaak de symptomen verlichten, maar de ware oorzaak wordt niet aangepakt." 

Vier soorten Trojaanse Paarden 
Seyger identificeert vier verschillende types Trojaanse Paarden:
1. Het verstrengelde Trojaanse Paard: een bedrijf dat fundamenteel verschillende activiteiten op dezelfde manier aanvliegt;
2. Het ‘out-of focus’ Trojaanse Paard: een bedrijf dat niet gericht is op waardecreatie;
3. Het onaangepaste Trojaanse Paard: een bedrijf dat zich niet aanpast aan de ontwikkelingen op de markt;
4. Het overbelaste Trojaanse Paard: een bedrijf dat sneller groeit dan het aankan. 

Trojaans Paard hoeft niet fataal te zijn
Daarbij stelt de auteur dat Trojaanse Paarden niet fataal hoeven te zijn. Bedrijven die het strategische proces regelmatig evalueren en herzien of deze nog parallel loopt met de realiteit, zijn in staat de paarden te herkennen, voordat deze een crisis binnen het bedrijf kunnen veroorzaken. "Om niet in de valkuilen te stappen, is het als ondernemer belangrijk je eigen tegenspraak te organiseren," legt Seyger uit. "Zijn de eisen van onze klanten veranderd? Hebben we nieuwe projecten aangenomen die afwijken van wat we normaal doen? Wanneer onze inkomsten twintig procent lager uitvallen dan verwacht, kunnen we dan nog alle kosten dekken?"

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.