Nieuws
Internet maakt internationaal zaken doen toegankelijk voor kleine ondernemingen
17 april 2012 - Mede dankzij het internet doen steeds meer kleine ondernemingen aan internationale handel, waardoor in totaal 25 procent van alle ondernemers zaken doet over de grens. Internationaal zaken doen is niet meer alleen weggelegd voor de grote ondernemingen.
Dit blijkt uit onderzoek onder het Ondernemerspanel van de Kamer van Koophandel. Op dit moment importeert 49 procent van de ondervraagde ondernemers goederen en acht procent diensten. Daarnaast exporteert 37 procent goederen en 38 procent diensten naar het buitenland. Europa is de belangrijkste afzetmarkt, Duitsland en België zijn het populairst. Buiten Europa wordt vooral zaken gedaan met de Verenigde Staten en Azië.Knelpunten door crisis
De ondervraagde ondernemers ervaren door de huidige economische crisis een aantal knelpunten bij het internationaal zakendoen. Klanten betalen later dan voorheen, prijzen staan onder druk en er is grote concurrentie. Ondernemers lopen meer financiële risico’s en zijn daardoor zelf ook voorzichtiger geworden.
Ondanks de economische crisis verwacht per saldo vier procent van de ondernemers het komende jaar meer te exporteren maar daar tegenover staat dat per saldo zes procent van de ondervraagden verwacht minder te importeren.
Week van de Ondernemer
De Kamer van Koophandel en Agentschap NL organiseren een Internationaal Ondernemen Programma tijdens de Week van de Ondernemer op 17, 18 en 19 april 2012 in het Beatrix Theater Jaarbeurs Utrecht. Ondernemers worden met gerichte informatie verder geholpen en er staan landenspecialisten en internationale business coaches klaar om ondernemers te helpen bij hun internationale ambities. Ook wordt een speciale inspiratiesessie ‘Succesvol ondernemen over de grens’ aangeboden. Doorsturen | 1 reactie | Nieuwsbrief