Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

MKB investeert 1,75 miljard euro in de samenleving

10 november 2010 - Meer dan de helft van de kleine en middelgrote bedrijven in Nederland steunt één of meer maatschappelijke organisaties. Het gaat daarbij meestal om kleine bijdragen (tot 5.000 euro) aan lokale initiatieven. Bij elkaar opgeteld staat het MKB garant voor een bijdrage van 1,75 miljard euro aan de Nederlandse samenleving.

Dit zijn de uitkomsten van het onderzoek dat MVO Nederland liet verrichten naar de omvang en impact van maatschappelijk betrokken ondernemen (MBO) in het MKB. Het onderzoek toont aan dat bedrijven vooral bijdragen in de vorm van donaties of de inzet van mensen. De belangrijkste reden om maatschappelijk betrokken te ondernemen is dat het leuk en inspirerend is (55 procent). Op de tweede plaats komt 'omdat het hoort'. Een magere dertien procent doet aan MBO 'omdat het loont'. Eerde de Swart van MVO Nederland: 'Ondernemers geven massaal aan MBO leuk te vinden. Nu laten we hen zien dat het óók nog winst oplevert!' 

Wereldz
MVO Nederland presenteerde de eerste resultaten van de Nationale MBO Monitor tijdens Wereldz, het grootste evenement over maatschappelijk betrokken ondernemen (MBO) in Nederland. Meer dan 600 vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven, de overheid en het maatschappelijk veld ontmoeten elkaar in de Van Nelle Ontwerpfabriek in Rotterdam. Zij leren hoe grote en kleine bedrijven, samen met gemeenten en maatschappelijke organisaties, MBO in praktijk brengen. 

Structureel
Tijdens Wereldz laten MBO-koplopers zoals Rabobank, Delta Lloyd Groep, UVIT, Albert Heijn, Tempo Team, KPN, IBM, Sanadome en Printrun zien hoe zij hun maatschappelijke betrokkenheid vorm geven. Aan bod komen vragen als: welke thema's passen bij de organisatie, hoe betrek je de medewerkers en hoe werk je effectief samen met partners van de overheid en uit het maatschappelijk veld? 

Nationale MBO-monitor
Voor de Nationale MBO Monitor deed onderzoeksbureau EIM onderzoek onder 2.000 MKB-bedrijven (0-100 medewerkers) naar de wijze waarop zij bijdragen aan maatschappelijke doelen. Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van het Nationaal Stimuleringsprogramma Maatschappelijk Betrokken Ondernemen (MBO) van MVO Nederland. Doel is om bedrijven te helpen om meer en professioneler bij te dragen aan maatschappelijke doelen en vrijwilligerswerk. Het programma loopt tot en met 2012 en wordt gesubsidieerd door het Ministerie van VWS.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.