Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

22 mei 2012 - Overleven door klanten te binden op basis van slimme, vraaggestuurde en doelgroepgerichte (mobiele) marketingideeën en een onderscheidend formuleaanbod. Deze onderwerpen staat op dit moment bovenaan de agenda van de directies van retailketens.

Dit blijkt uit het GfK Top Topics Retail Onderzoek dat de afgelopen maanden in samenwerking met de Stichting Retail Jaarprijs is gehouden onder 103 non-food retail-executives. 

Zorgen om tweede recessie
De dubbele economische dip heeft geresulteerd in een dramatisch dalend consumentenvertrouwen. Deze ontwikkeling slaat bij de retailsector in als een bom. Consumentenmarketing en formuleaanbod blijven de lijst van belangrijkste retailthema's  van dit moment aanvoeren. Toch is de meest in het oog springende uitkomst van het onderzoek zonder twijfel de toegenomen zorg om de economie en de afnemende consumentenvraag als gevolg van de tweede recessie in vier jaar. Dit onderwerp stijgt van de vijfde naar de derde plaats en zorgt voor veel druk op marges in de retail. Het consumentenvertrouwen als indicator voor consumentenbestedingen is begin 2012 zelfs lager dan in 2008/2009 en lijkt ook de rest van het jaar op dat lage niveau te blijven hangen. Een ander opvallend onderzoeksresultaat is, dat economie en consumentenvraag een specifiek non-food topic is. Bij een vergelijkbare GfK-studie in de FMCG-sector komt het ‘slechts’ op een achtste plaats terug en is het belang zelfs afgenomen ten opzichte van 2011. Dit is het gevolg van een ‘downtrading’-effect in crisistijd, waarin de out of home food-consumptie (horeca) afneemt en mensen meer thuis consumeren. 

‘Omnichanneling’ wordt de norm

Formuleaanbod staat ook in 2012 op de tweede plaats in de overall ranking (na consumentenmarketing). Binnen het formuleaanbod is het optimaliseren van de cross-channel-strategie het dominante thema. De opmars van online business versnelt de komende jaren onder invloed van technische ontwikkelingen die de consument omarmt, zoals mobiele, locatiegebaseerde diensten. Ruim een op de vier consumenten geeft aan zich de komende jaren vaker bij online winkels te oriënteren en/of online te kopen dan nu het geval is. Geografische grenzen verdwijnen door online en dus zal de (internationale) concurrentie toenemen doordat er veel nieuwe aanbieders op de markt komen. Ook verdwijnen aanbieders, omdat zij het niet redden. 

Multi-channel strategie
Marco Wolters, directeur Fashion, Durables & Services GfK Panel Services Benelux: "Brick and mortar retailers gaan massaal over op een multichannel-strategie om de concurrentie het hoofd te bieden en te voldoen aan de behoefte van hun klanten. Tegelijkertijd gaan steeds meer e-tailers over op een multichannel-strategie door offline vestigingen te openen en hun kanalen uit te breiden met social media en mobiel. Het koopgedrag van de consument verandert razendsnel onder invloed van de techniek, met name als gevolg van de adoptie van smartphones, tablets en social media. De consument is 24 uur per dag en overal online. Een goede multichannel-strategie is essentieel om het aanbod daar te laten zijn waar de klant is." 

Online verwachtingen en trends

• heviger concurrentie door toename van het aantal internationale intreders (Primark, Asos, Amazon, Zalando, Brandos, enzovoort)
• sterke merken openen webshops
• bezorgkosten verdwijnen
• social media worden volledig geïntegreerd in de online proposities
• media-exploitanten starten met online verkoop (Sanoma/SBS, RTL, NRC, enzovoort)
• webshops worden marktplaatsen/affiliates
• mobiel dicht de kloof tussen online en offline en tussen massa en individu

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.