Nieuws
Ondernemers laten kansen liggen op social network-gebied
12 november 2010 - Het internetlandschap blijft veranderen en ondernemers die niet inhaken op nieuwe ontwikkelingen lopen belangrijke kansen mis. Cloudgebaseerde technologieën zoals Google Docs, Twitter, LinkedIn en Facebook zorgen voor nieuwe mogelijkheden voor het MKB.
Hans Brouwer, regional director Benelux bij salesforce.com, adviseert ondernemers om nú in te haken op de mogelijkheden van social networks en gratis clouddiensten om de concurrentie voor te blijven.Verbeterde klantenservice
Social network-diensten zoals Twitter en Facebook bieden MKB’ers de mogelijkheid om hun klanten niet alleen op locatie of per telefoon maar ook via het internet van dienst te zijn. Ondernemers kunnen bijvoorbeeld een Twitter-account of een chatdienst inzetten via welke klanten vragen kunnen stellen en direct een antwoord krijgen. Hiermee kunnen eventuele problemen en klachten snel worden gesignaleerd en verholpen voordat ze mogelijk escaleren.
Innoveren met kennis van klanten
Klanten bezitten de meest waardevolle ervaring en kennis over de producten en diensten die zij gebruiken. Social networks bieden een uitstekend platform om deze kennis te verzamelen. 'Crowdsourcing’ biedt de mogelijkheid om een breder publiek te betrekken bij de ontwikkeling van producten en diensten. Dit leidt niet alleen tot vernieuwende ideeën, de kans op succes is ook aanzienlijk groter. De klanten en prospects hebben er immers zelf aan meegewerkt.
Multimediale communicatie
Nieuwe cloudgebaseerde technologieën bieden uitgebreide mogelijkheden om klanten op de hoogte te houden van ontwikkelingen binnen de onderneming. Belangrijk hierbij is dat klanten niet zelf op zoek hoeven naar informatie. Wanneer zij aangemeld zijn bij een netwerk worden ze door real-time feeds automatisch op de hoogte gehouden van de laatste ontwikkelingen. Niet alleen met tekst en links naar websites, maar bijvoorbeeld ook via videoclips. Zo zorgt YouTube ervoor dat op relatief eenvoudige en goedkope wijze videoclips kunnen worden verspreid. Met een mix van kanalen die relevant is voor de doelgroep blijven klanten optimaal op de hoogte.
Betere mogelijkheden voor samenwerking
Door gebruik te maken van gratis clouddiensten als Google Docs kunnen medewerkers samenwerken in dezelfde bestanden, ongeacht waar zij zich bevinden. Zeker door de toename van de hoeveelheid flexibele werkers en het feit dat veel MKB’ers vaak op pad zijn, biedt dit grote voordelen op het gebied van samenwerking. De dienst kan bovendien via de mobiele telefoon worden gebruikt waardoor zelfs onderweg kan worden gewerkt.
Wereldwijd bereik
Ondernemers vergroten het bereik van hun business aanzienlijk door gebruik te maken van nieuwe mogelijkheden op het gebied van social networks. Door online communities te monitoren, beschikken ondernemers over uitgebreid inzicht in hun klanten, mogelijk nog uitgebreider dan bij klanten in een fysieke winkel of kantoor. "Nieuwe cloudgebaseerde technologieën bieden MKB’ers belangrijke kansen en het is belangrijk dat ze hier tijdig op inhaken", zegt Hans Brouwer. "Door deze kansen goed te benutten, kunnen aanzienlijke voordelen behaald worden." Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief