Nieuws
Checklist voor local marketing in Google
31 mei 2012 - Google is continu aan het veranderen en het tonen van geografische resultaten is daarbij een belangrijk onderdeel. De zoekresultaten worden namelijk automatisch afgestemd op de locatie waar u zich bevindt. Voor veel ondernemingen een mooie gelegenheid om eens goed naar online en dan met name de lokaal-georiënteerde resultaten te kijken.
Dit stelt Jaap Jacobs van Fingerspitz op zijn blog. Deze ontwikkeling in het algoritme van Google heet de Venice Update. Deze verandering vormt een belangrijk onderdeel van de laatste Panda-ronde. De verklaring van Google is als volgt: ‘This improvement improves the triggering of Local Universal results by relying more on the ranking of our main search results as a signal’.Lokaal vindbaar
Om een goede lokale vindbaarheid te realiseren zijn daarom een aantal punten van belang, waaronder bijvoorbeeld:
• Content met een lokale insteek
• Juiste metatags
• URL-structuur met lokale zoekwoorden
• Inzet van geo-sitemaps
• Backlinks van lokale websites
• Aanmelding bij Google Places
Social media
Maar niet alleen vanuit het oogpunt van Google is ‘local marketing’ steeds belangrijker. De afgelopen jaren is online enorm gegroeid door de komst van social media. Dat komt omdat mensen gewend zijn en het prettig vinden om te handelen binnen de bekende omgeving. Misschien is het niet een van de zwaarstwegende beslissingsfactoren, maar bezoekers kopen liever online bij een winkel uit de buurt dan 100 km verderop. Kortingssites zoals bijvoorbeeld Groupon en Groupdeal spelen hier handig op in.
Gratis checklist
Om succesvol te blijven moet u als onderneming aan de slag met online marketing, maar voor veel bedrijven zal dat niet de belangrijkste prioriteit zijn. Tot de dag dat het te laat is en dat de concurrentie u overal voorbij raast. Om te helpen bij het opzetten van een online marketing strategie vindt u hier een checklist met de belangrijkste onderdelen. Het geeft houvast en helpt u wellicht met het bedenken van nieuwe ideeën. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief