Nieuws
Retailers vestigen hoop op nieuwe online shoppers
4 juni 2012 - Alhoewel de groei stabiliseert, staat er wel een nieuwe groep online kopers op. In totaal deden 900.000 mensen vooral boven de 45 jaar in 2011 hun eerste online aankoop, zo blijkt uit het rapport 'Visie op Retail’ door ABN AMRO.
Nieuwe online kopers nemen de verkoopgroei van webwinkels in 2011 en 2012 volledig voor hun rekening. Omdat de participatiegraad bij deze groep nog relatief laag is, valt hier in de toekomst nog groei te realiseren. Opvallend is wel dat in 2011 voor het eerst het totaalbedrag dat per consument per jaar online werd besteed, met 0,6 procent is gedaald. Om toch meer online omzet te genereren, is het voor de online retailer noodzakelijk om bestaande kopers te verleiden vaker of voor een hoger bedrag aankopen te laten doen.Klanten leren kennen
De groei voor online retail staat in schril contrast met fysieke branches. De verdere terugval in particuliere consumptie, die nu op het laagste niveau sinds eind 2003 is terechtgekomen, zal ook in 2012 tot een omzetdaling in de non-food retail leiden. Michel Koster, sector banker retail bij ABN AMRO: "Voor fysieke winkels wordt het daarom steeds belangrijker zich te onderscheiden en in te spelen op wat de klanten beweegt. Technologische ontwikkelingen volgen elkaar steeds sneller op en het wordt in feite gemakkelijker de klant echt te leren kennen door de komst van social media. Zo bestaat de mogelijkheid om het inzicht in het koopbeslissingsproces van de consument continu te verhogen. Fysieke retailers kunnen zodoende ook profiteren van de groei voor online retail." Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief